Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Elementy interaktywne w projekcie strony internetowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze znaków, liczb, wartości logicznych, obrazów, dźwięków, animacji;
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, na czym polega interaktywność strony WWW.

  • Wskażesz elementy interaktywne w wybranej witrynie.

  • Zastosujesz język JavaScript lub bibliotekę jQuery, by wprowadzić interaktywność do swojego projektu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn WWW.

  2. Uczniowie przygotowują przykłady witryn, które wykorzystują interaktywność w ciekawy sposób (przykłady: hkdi.edu.hk, ispy.heihei.resn.co, tarotobot.illo.tv).

Faza wstępna:

  1. Chętna lub wybrana osoba intuicyjnie wyjaśnia, co oznacza, że strona jest interaktywna. Pozostałe osoby odnoszą się do jej wypowiedzi.

  2. Uczniowie dyskutują na temat tego, jak zmieniała się przez lata interaktywność stron WWW.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.

  2. Uczniowie w parach powtarzają przedstawione w e‑materiale działania.

  3. Uczniowie po zapoznaniu się z animacją przedstawią przykłady interesującego wykorzystania interaktywności.

  4. Nauczyciel inicjuje dyskusję o tym, jak w przyszłości mogą interaktywnością operować strony WWW.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z prezentacją i wykonują polecenie.

Praca domowa:

  1. Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale zadania, ale już dla twojej właściwej witryny.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują zadania indywidualnie, czy w grupach.