Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Elementy interaktywne w projekcie strony internetowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega interaktywność strony WWW.
Wskażesz elementy interaktywne w wybranej witrynie.
Zastosujesz język JavaScript lub bibliotekę jQuery, by wprowadzić interaktywność do swojego projektu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn WWW.
Uczniowie przygotowują przykłady witryn, które wykorzystują interaktywność w ciekawy sposób (przykłady: hkdi.edu.hk, ispy.heihei.resn.co, tarotobot.illo.tv).
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba intuicyjnie wyjaśnia, co oznacza, że strona jest interaktywna. Pozostałe osoby odnoszą się do jej wypowiedzi.
Uczniowie dyskutują na temat tego, jak zmieniała się przez lata interaktywność stron WWW.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Uczniowie w parach powtarzają przedstawione w e‑materiale działania.
Uczniowie po zapoznaniu się z animacją przedstawią przykłady interesującego wykorzystania interaktywności.
Nauczyciel inicjuje dyskusję o tym, jak w przyszłości mogą interaktywnością operować strony WWW.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją i wykonują polecenie.
Praca domowa:
Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale zadania, ale już dla twojej właściwej witryny.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują zadania indywidualnie, czy w grupach.