Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Punkty na płaszczyźnie z układem współrzędnych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zaznacza w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty o danych współrzędnych i odczytuje współrzędne danych punktów,
określa pojęcie odległości dwóch punktów,
oblicza odległość dwóch punktów o danych współrzędnych,
ustala, czy dany punkt należy do odcinka lub jest jego środkiem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
metoda wędrujących plakatów
metoda krokodyla
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat: „Odległość punktów na płaszczyźnie z układem współrzędnych”, nawiązuje do wiedzy uczniów z poprzednich lekcji. Przedstawia cel oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie w grupach metodą wędrujących plakatów zapisują informacje na temat odległości punktów w układzie współrzędnych (np. współrzędne punktu, odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych, współrzędne środka odcinka).
Faza realizacyjna:
Uczniowie w tych samych grupach rywalizują w grze edukacyjnej. Każdy z uczniów oblicza pola dwóch wylosowanych figur. Zwycięzcy mogą stoczyć pojedynek między sobą.
Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do ustalonych kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenia w sekcji „Gra edukacyjna”.
Materiały pomocnicze:
Długość odcinka. Środek odcinkaDługość odcinka. Środek odcinka
Wskazówki metodyczne:
Grę edukacyjną można wykorzystać na lekcji poświęconej obliczaniu pól figur w układzie współrzędnych.