Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Globalizacja i jej problemy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
6) analizuje kwestię globalizacji na podstawie literatury (np. fragmentów pracy Dżihad kontra McŚwiat Benjamina R. Barbera lub No logo Naomi Klein);
7) charakteryzuje wpływ globalnych korporacji na współczesną politykę, gospodarkę i społeczeństwo.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje zjawisko globalizacji;
analizuje przejawy globalizacji;
ocenia skutki globalizacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję globalizacji – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki wspólnie pracują nad definicją globalizacji. Na koniec decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie rozmawiają o przejawach globalizacji, które dostrzegają na co dzień. Zwracają przy tym uwagę na ich pozytywne i negatywne strony. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji i wykonują ćwiczenia 7 i 8, charakteryzując krótko zmiany społeczne, polityczne, gospodarcze i kulturowe związane z globalizacją.
3. Następnie uczniowie przechodzą do dyskusji na temat roli korporacji i organizacji międzynarodowych w procesach globalizacji. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
4. Uczniowie zapoznają się z multimedium (gra interaktywna) i wykonują ćwiczenia do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Globalizacja jest jak…, ponieważ…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Gordon Brown, Globalna etyka kontra interes narodowy, ted.com.
Naomi Klein, No Logo: No Space, No Choice, No Jobs, tłum. Hanna Pustuła, Izabelin 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać pytania, tworząc samodzielnie inną grę.