Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Globalizacja i jej problemy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

6) analizuje kwestię globalizacji na podstawie literatury (np. fragmentów pracy Dżihad kontra McŚwiat Benjamina R. Barbera lub No logo Naomi Klein);

7) charakteryzuje wpływ globalnych korporacji na współczesną politykę, gospodarkę i społeczeństwo.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje zjawisko globalizacji;

  • analizuje przejawy globalizacji;

  • ocenia skutki globalizacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję globalizacji – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki wspólnie pracują nad definicją globalizacji. Na koniec decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie rozmawiają o przejawach globalizacji, które dostrzegają na co dzień. Zwracają przy tym uwagę na ich pozytywne i negatywne strony. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

2. Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji i wykonują ćwiczenia 7 i 8, charakteryzując krótko zmiany społeczne, polityczne, gospodarcze i kulturowe związane z globalizacją.

3. Następnie uczniowie przechodzą do dyskusji na temat roli korporacji i organizacji międzynarodowych w procesach globalizacji. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

4. Uczniowie zapoznają się z multimedium (gra interaktywna) i wykonują ćwiczenia do multimedium.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Globalizacja jest jak…, ponieważ…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Gordon Brown, Globalna etyka kontra interes narodowy, ted.com.

Naomi Klein, No Logo: No Space, No Choice, No Jobs, tłum. Hanna Pustuła, Izabelin 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać pytania, tworząc samodzielnie inną grę.