Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Czas przełomu. Europa na początku lat 30.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia sytuację w Europie na początku lat 30. XX w.;
tłumaczy wpływ wielkiego kryzysu gospodarczego na radykalizację nastrojów społecznych oraz nieufność wobec systemu demokratycznego;
przedstawia próby powstrzymania ekspansjonistycznej polityki Hitlera podejmowane przez państwa europejskie;
wyjaśnia znaczenie takich terminów jak: pakt czterech, układ morski, konferencja w Stresie, I układ londyński.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przypomnieli sobie sytuację polityczną i gospodarczą Europy po I wojnie światowej.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i je odczytuje. Poleca uczniom, aby sformułowali kryteria sukcesu w postaci pytań, na które chcieliby uzyskać odpowiedzi podczas zajęć.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” (bez dołączonego filmu) i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: pytania nie powinny rozpoczynać się od słowa „czy”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i na nie odpowiadają.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel zapowiada, że uczniowie wysłuchają nagrania dotyczącego tzw. paktu czterech. Prosi, by uczniowie w trakcie słuchania audiobooka notowali ważne ich zdaniem informacje, zwracając szczególną uwagę na to, jak omawiane ustalenia paktu mogły wpłynąć na sytuację Polski. Po emisji nagrania nauczyciel poleca, aby uczniowie pracowali w parach i w nawiązaniu do polecenia 2 przedstawili stanowisko rządu polskiego i argumenty, jakich mógliby użyć jego delegaci, odnosząc się do zapisów tego paktu. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej pary prezentują odpowiedź, pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić.
W nawiązaniu do multimedium uczniowie indywidualnie wykonują kolejno ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się” oraz ćwiczenie 1 (ustalają chronologię wydarzeń). Następuje wspólna weryfikacja poprawności wykonanych zadań na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy, a następnie wyświetla treść ćwiczenia 6. Uczniowie pracują w zespołach, przedstawiciele grup prezentują propozycje odpowiedzi.
Nauczyciel, nawiązując do ćwiczenia 7, zadaje uczniom pytanie: Czy rzeczywiście konferencję w Stresie można nazwać ostatnią szansą na powstrzymanie ekspansjonistycznej polityki Hitlera i uniknięcie wojny? Uczniowie dyskutują, wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Czas przełomu. Europa na początku lat 30.” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 3, 4 i 5 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenie 8: „Wyobraź sobie, że uczestniczysz w procesie sądowym, a na ławie oskarżonych siedzą odpowiedzialni za kierowanie polityką międzynarodową Wielkiej Brytanii na początku lat 30. Akt oskarżenia brzmi:
winni zaniechania powstrzymania Hitlera i zlekceważenia wczesnych oznak późniejszej polityki przywódcy III Rzeszy
. Twoim zadaniem jest obrona oskarżonych. Napisz mowę obrończą, w której przedstawisz kilka argumentów uniewinniających polityków brytyjskich”.
Materiały pomocnicze:
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2012.
Czasopismo „Goniec Śląski” nr 130, Katowice 1933.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 2 – Adolf Hitler (Niemcy); Bundesarchiv, Bild 183‑H1216‑0500‑002, CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 – Ramsay MacDonald (Wielka Brytania); domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 – Édouard Daladier (Francja); domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 – Benito Mussolini (Włochy); domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 – Józef Stalin (Związek Sowiecki); 123dionb, CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 – Józef Beck (Polska); domena publiczna, Wikimedia Commons.