Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Wyspa umarłych Arnolda Böcklina w poetyckiej interpretacji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;
7) zna pojęcie syntezy sztuk, rozpoznaje jej cechy i ewolucję od romantyzmu do współczesności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • dopowiada, o czym jest brakujący fragment tekstu, które rozdał uczniom nauczyciel;

  • dzieli się swoimi refleksjami na temat różnych wersji obrazu Wyspa umarłych;

  • wymienia cechy malarstwa Arnolda Böcklina, które szczególnie zachwycały Kazimierza Przerwę‑Tetmajera;

  • wskazuje w wierszu Tetmajera elementy, które nie widnieją na obrazie Arnolda Böcklina i wyjaśnia, w jakim celu zostały wprowadzone przez poetę;

  • dostrzega motywy, które pozwalają na identyfikację malarskiego pierwowzoru wiersza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z Wyspą umarłych Kazimierza Przerwy‑Tetmajera z sekcji „Przeczytaj” e‑podręcznika..

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu.
    Kazimierz Przerwa‑Tetmajer
    Wyspa umarłych

    Wyspa umarłych, nagie, strome skały,
    wkoło dalekie, nieskończone morze,
    gaj cyprysowy, ciszą skamieniały,
    spokój wód wieczny... Bóg śmierci posępny
    duszom ten grodziec zostawił ostępny
    i odwróciwszy twarz, odszedł w bezdroże.
    I w długiej łodzi o milczącym wiośle
    Charon tu z brzegu białe wiezie dusze
    i w ciemne, wąskie wwozi je zarośle
    między dwa słupy z kamienia, na których
    dwa lwy o głowach groźnych i ponurych
    patrzą na siebie – zasłuchane w głuszę.

    Po krzesanicach mech się pnie zielony,
    cyprysy smukłe nad morską głębiną
    widzą swój smukły kształt odzwierciedlony
    i nieruchome patrzą w niebo w górze,
    gdzie nigdy złoto nie płynie i róże,
    a tylko sine mgły obłoków płyną.

    Słońce i księżyc tu się toczą kołem
    zawsze spokojnem, zawsze jednakowem:
    nad wód granatem, pod nieba popiołem,
    wstają z przepaści i schodzą powoli
    w otchłań w martwego blasku aureoli,
    długo lśniąc światłem cichym i matowym.

    Tu dusze cieniom podobne, milczące,
    snują się białe przez ciemną zieloność
    po bladych plamach, które kładzie słońce;
    lub z wąskich okien kutych w skałach ściennych,
    patrzą po falach szklanych i bezdennych,
    patrzą się w mglistą, wieczną nieskończoność.
    [...]

  2. Nauczyciel prosi uczniów o dopowiedzenie, o czym jest brakujący fragment tekstu. Sprawdza tym samym przygotowanie uczniów do lekcji. Jeśli taka czynność będzie zbyt trudna w danej klasie, nauczyciel może pokazać uczniom obraz Böcklina Wyspa umarłych i zapytać, czy dostrzegają związek wiersza, który mieli przeczytać w domu, z tym obrazem oraz na czym ten związek polega.

  3. Nauczyciel podaje cel i temat zajęć. Ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.

  2. Nauczyciel wyświetla za pomocą rzutnika obraz Arnolda Böcklina Wyspa umarłych (pierwsza wersja) - nawet jeśli pokazał go już w fazie wprowadzającej lekcji warto pokazać go raz jeszcze. Prosi uczniów o pierwsze refleksje na temat obejrzanego dzieła. Następnie pokazuje drugą wersję obrazu i również prosi uczestników zajęć o ich refleksje. Po wyświetleniu trzeciej wersji dzieła nauczyciel zadaje pytania:
    - Ile było wersji tego obrazu?
    - Dlaczego powstał więcej niż jeden obraz?

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Film edukacyjny”. Na podstawie wykładu prof. Justyny Bajdy wymieniają cechy malarstwa Arnolda Böcklina, które szczególnie zachwycały Kazimierza Przerwę‑Tetmajera.

  4. Uczestnicy zajęć indywidualnie zapoznają się z sekcją „Prezentacja multimedialna”. Następnie w parach wskazują w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera elementy, które nie widnieją na obrazie Arnolda Böcklina i wyjaśniają, w jakim celu zostały wprowadzone przez poetę.
    Polecenia i ćwiczenia z tej sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w ramach podsumowania zapoznają się jeszcze raz z zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj” utworem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Notują motywy, które pozwalają na identyfikację malarskiego pierwowzoru wiersza.

  2. Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.

Praca domowa:

  1. Stwórz własną - literacką, plastyczną, muzyczną bądź filmową - interpretację obrazu Arnolda Böcklina Wyspa umarłych.

Materiały pomocnicze:

  • Justyna Bajda, Przekład intersemiotyczny. „Wyspa umarłych” Arnolda Böcklina w różnych stanach skupienia,Academic Journal of Modern Philology”, nr 2019/8.

  • Kazimierz Tetmajer, O Arnoldzie Böcklinie, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 1899/7.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.