Dla nauczyciela
Autor: Bożena Koprowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ostrosłup i jego elementy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum ogólnokształcące, technikum. Zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Treści nauczania - wymagania szczegółowe:
X. Stereometria
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) Rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
6) Oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje w ostrosłupach opisane kąty między odcinkami;
wskazuje w ostrosłupach podstawowe jego elementy (np. wysokość ostrosłupa, wysokość ściany bocznej ostrosłupa, spodek wysokości ostrosłupa);
nazywa zaznaczone w ostrosłupie kąty, używając nazw elementów ostrosłupa;
przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
formułowanie wniosków w oparciu o modele brył, aplety geogebry przedstawiające kąty między odcinkami w ostrosłupach
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
modele ostrosłupów
komputer z głośnikami i dostępem do internetu
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
projektor multimedialny/tablica interaktywna
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie nazw podstawowych elementów ostrosłupa. W razie trudności nauczyciel może wykorzystać część materiału z poprzedniej lekcji z e‑podręczników: Elementy ostrosłupa.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od prezentacji animacji prezentującej kąty w ostrosłupach z części „Przeczytaj”. Uczniowie wspólnie dyskutują, na co należy zwrócić uwagę tworząc szkic bryły i jak zaznaczać w ostrosłupach kąty między odcinkami.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdej grupie poleca analizę jednego przykładu z części „Przeczytaj” ze szczególnym uwzględnieniem metody, jaką w zadaniu można zastosować, aby wyznaczyć miarę zdefiniowanego kąta.
Uczniowie przygotowują w podgrupach rozwiązanie zadania, typując osobę, która będzie prezentowała rezultaty ich pracy.
Nauczyciel prosi przedstawicieli kolejnych grup o zaprezentowanie wyników ich pracy. Uczniowie notują w zeszycie rozwiązania zadań z pozostałych grup. 5.Uczniowie oglądają Animację 3D
Faza podsumowująca:
Nauczyciel w dyskusji z uczniami ustala, jakie metody wykorzystali do obliczenia miar kątów między odcinkami w ostrosłupach. Jeżeli któraś z metod wymienionych w części „Przeczytaj” nie została użyta przez uczniów, nauczyciel pokazuje alternatywny sposób rozwiązania zadania.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, przypominając zasady zaznaczania kątów między odcinkami w ostrosłupach.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykorzystanie części multimedialnej lekcji. Prosi o wykonanie pracy umieszczonej w pytaniach pod multimediami.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Animację z części multimedialnej można wykorzystać w pierwszej części lekcji, zastępując metodę burzy mózgów prezentacją animacji i jej omówieniem z uczniami.