Dla nauczyciela
Autor: Zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Reprezentacja liczb w komputerze
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz sposób zapisywania w komputerze liczb stało- oraz zmiennoprzecinkowych.
Wskażesz różnice między liczbami stało- i zmiennoprzecinkowymi.
Przeanalizujesz trzy główne sposoby zapisu liczb ujemnych w systemie binarnym.
Zdefiniujesz pojęcie cechy i mantysy.
Wyjaśnisz proces normalizacji mantysy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Reprezentacja liczb w komputerze”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Uczniowie wspólnie analizują podany w sekcji „Prezentacja multimedialna” sposób odczytywania ułamków w postaci binarnej. Korzystając z niego, próbują indywidualnie odczytać wartość liczby 0 001 1001. Następnie próbują odwrócić ten proces, aby znaleźć binarną reprezentację liczby -2.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i omawia wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
– jak nazywamy najmniejszą jednostkę informacji przechowywaną w komputerze, która przyjmuje wartości 1 lub 0?
– co to jest bajt?
– jaką nazwę nosi część ułamkowa liczby zmiennoprzecinkowej?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.