Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Blaise Pascal: część 3. Trzcina myśląca

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
4. Blaise Pascal. Uczeń:
2) wyjaśnia, na czym w ujęciu Blaise Pascala polega wielkość i nędza człowieka;
4) analizuje fragment Myśli (cz. I, rozdz. 1: Miejsce człowieka w naturze. Dwie nieskończoności).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje fragmenty Myśli Blaise'a Pascala;

  • rozważa, na czym według Pascala polega nędza i zarazem wielkość człowieka;

  • wyjaśnia znaczenie metafory „trzciny myślącej”;

  • analizuje opisaną przez Pascala sytuację człowieka w świecie, opierając się na własnych przykładach;

  • dyskutuje na temat słabości poznawczej człowieka w kontekście najnowszych osiągnięć naukowych i technologicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • rozmowa kierowana;

  • burza mózgów;

  • praca z multimedium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, po wyświetleniu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym przed lekcją e‑materiałem. Jeśli większość uczniów nie przeczytała tekstu, nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną wprowadzającą w temat.

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Wpływy myślicieli poprzednich epok na filozofię Blaise'a Pascala. Uczniowie powinni wskazać na co najmniej dwóch poprzedników Pascala, wymienionych w sekcji „Przeczytaj”, Montaigne'a i św. Augustyna.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Nauczyciel informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów. Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Następnie zadaje uczniom pytanie: Co wyróżnia człowieka na tle innych istot żywych? Wszyscy pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć. Następuje wspólna ocena zebranych pomysłów na drodze dyskutusji, w wyniku której uczniowie wybierają uznane przez siebie za najbardziej wartościowe.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim dzielą się na grupy i przygotowują odpowiedzi na polecenia:
    1. Co oznacza metafora Pascala mówiąca, że człowiek jest myślącą trzciną?
    2. Na czym polega, zdaniem Pascala, poddawanie się bólowi i rozkoszy? Czym różnią się od siebie te dwa doświadczenia?
    Po upływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej lub zgłaszającej się na ochotnika grupy prezentuje propozycje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich lub je uzupełniają. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym przebiegiem zadania, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Praca z drugim multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy materiał z sekcji „Prezentacja TED” i prosi uczniów o zapoznanie się z wykładem prof. Tadeusza Gadacza. Na podstawie wykładu uczniowie indywidualnie wykonują polecenia nr 1–2 oraz ćwiczenia nr 1–2.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy ostatnie polecenia (nr 3–4) z sekcji „Prezentacja TED”. Uczniowie raz jeszcze dzielą się na grupy. Każda grupa ma za zadanie przedyskutować treść poleceń i po uzgodnieniu wspólnych odpowiedzi przedstawić je na forum klasy. Po wystąpieniu każdej z grup pozostałe zespoły mogą skomentować usłyszane propozycje. Nauczyciel zachęca do udziału w dyskusji i zarazem czuwa nad jej przebiegiem.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej, w którym przeanalizujesz wybrany problem z podanych:
    – Czy zawsze powinniśmy myśleć w kategoriach dobra?
    – Na czym polega niejednoznaczność myślenia?

Materiały pomocnicze:

  • Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 2, Warszawa 2005.

  • Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.