Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Wysłuchaj wykładu prof. Tadeusza Gadacza o tym, co mówi o nas myślenie. Zastanów się, czy profesor zgadza się ze stanowiskiem Pascala. Zapisz swoje wnioski.

Zapoznaj się z wykładem profesora Tadeusza Gadacza o tym, co mówi o nas myślenie. Zastanów się, czy profesor zgadza się ze stanowiskiem Pascala. Zapisz swoje wnioski.

RrOb1DO62FVo2
(Uzupełnij).
R1a4yDviRnCLd
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Co mówi o nas myślenie?
R1IJBQ7Nk1w83
Ćwiczenie 1
Która z cech człowieka najbardziej wyróżnia go spośród zwierząt? Zaznacz odpowiedż, z którą zgodziłby się Arystoteles. Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest istotą myślącą., 2. Człowiek jest istotą społeczną., 3. Człowiek jest istotą polityczną., 4. Człowiek jest istotą duchową.
RSYHXlClevoQ4
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst wiadomościami zapamiętanymi z wykładu. Pascal twierdził, że człowiek jest istotą (tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt, lecz dzięki myśleniu przekracza (tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt swojej natury. Uważał, że aby dobrze myśleć, należy opierać się na (tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt.
Mimo tego okazuje się, że myślenie nie jest jednoznaczne.
(tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt doszedł do wniosku, że człowiek jest gatunkiem nieprzystosowanym do życia zwierzęcia. Natura zmusza go jednak do rozwoju (tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt, którym sobie rekompensuje różne deficyty. Niestety rozwój polityczny, społeczny i techniczny często prowadzi do prób (tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt innych, obcych ludzi.
(tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt, pod wpływem procesów nazistów, doszła do wniosku, że zło jest (tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt. Co zmusza nas do zadania pytania, czy w myśleniu człowieka na pewno znajduje się (tu wybierz) 1. logika, 2. słabość, 3. odseparowania, 4. godność, 5. wszechobecne, 6. wyeliminowania, 7. potęgę, 8. kruchą, 9. technicznego, 10. Komisja Etyki, 11. logice, 12. Pascal, 13. kategoriach dobra, 14. bezmyślne, 15. silną, 16. Kant, 17. intelektu, 18. Hanna Arendt?
Blaise Pascal fragm. 207 Myśli

Jakże serce człowieka jest czcze i pełne plugastwa!

K000052 Źródło: Blaise Pascal fragm. 207, Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), w nowym układzie według wydania J. Chevaliera.
Polecenie 2

Jak można przedstawić na konkretnym przykładzie sytuację człowieka w świecie przedstawioną przez Pascala?

Odpowiedz na pytanie: jak można przedstawić na konkretnym przykładzie sytuację człowieka w świecie przedstawioną przez Pascala?

RrnO6LuYy2sSt
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Czy najnowsze osiągnięcia naukowe pozwalają na przezwyciężenie Pascalowskiego pesymizmu co do możliwości poznawczych człowieka? Co by dzisiaj uważał Pascal?

Odpowiedz na następujące pytania. Czy najnowsze osiągnięcia naukowe pozwalają na przezwyciężenie Pascalowskiego pesymizmu co do możliwości poznawczych człowieka? Co by dzisiaj uważał Pascal?

R4w3s3O91Dd2z
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Opisz swoimi słowami sytuację człowieka w świecie przedstawioną przez Pascala. W swym opisie posłuż się przykładami ze współczesnego życia i odwołaj się do osiągnięć współczesnej nauki.

RUGQY2CUPmEqU
(Uzupełnij).
Praca domowa

Czy zawsze powinniśmy myśleć w kategoriach dobra? Na czym polega niejednoznaczność myślenia? Napisz esej, w którym przeanalizujesz ten problem.

RrOb1DO62FVo2
(Uzupełnij).