Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego do danego
wyznacza prawdopodobieństwo danego zdarzenia, znając prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego
dobiera odpowiedni model probabilistyczny do problemu z kontekstem realistycznym
analizuje wybierane przez siebie metody rozwiązywania zadań probabilistycznych i ocenia ich skuteczność
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
po nitce do kłębka
zadania z koszyka
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą po nitce do kłębka powtarzają wiadomości na temat sposobów wyznaczania prawdopodobieństwa, znanych wzorów (kolejni uczniowie podają po jednej informacji, aż do wyczerpania wiadomości).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w małych grupach pracują metodą zadania z koszyka. Najpierw zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj”. Następnie układają zadania podobnego typu, zapisują na kartkach i umieszczają je w koszyku.
Teraz przedstawiciele grup kolejno losują zadania z koszyka i rozwiązują je na tablicy. Ich zadaniem jest nie tylko rozwiązanie zadania, ale też szczegółowe wyjaśnienie wykonywanych czynności – w razie wątpliwości podpowiadają autorzy danego zadania.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Ochotnicy opowiadają o swoich strategiach rozwiązywania zadań z rachunku prawdopodobieństwa, dokonują autorefleksji, wysłuchują rad koleżanek i kolegów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowychKlasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wstępem do zajęć lub jednym z elementów zajęć podsumowujących umiejętności dotyczące rozwiązywania zadań z rachunku prawdopodobieństwa.