Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego do danego

  • wyznacza prawdopodobieństwo danego zdarzenia, znając prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego

  • dobiera odpowiedni model probabilistyczny do problemu z kontekstem realistycznym

  • analizuje wybierane przez siebie metody rozwiązywania zadań probabilistycznych i ocenia ich skuteczność

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • po nitce do kłębka

  • zadania z koszyka

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą po nitce do kłębka powtarzają wiadomości na temat sposobów wyznaczania prawdopodobieństwa, znanych wzorów (kolejni uczniowie podają po jednej informacji, aż do wyczerpania wiadomości).

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w małych grupach pracują metodą zadania z koszyka. Najpierw zapoznają się z materiałem zapisanym w sekcji „Przeczytaj”. Następnie układają zadania podobnego typu, zapisują na kartkach i umieszczają je w koszyku.

  2. Teraz przedstawiciele grup kolejno losują zadania z koszyka i rozwiązują je na tablicy. Ich zadaniem jest nie tylko rozwiązanie zadania, ale też szczegółowe wyjaśnienie wykonywanych czynności – w razie wątpliwości podpowiadają autorzy danego zadania.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.

  3. Ochotnicy opowiadają o swoich strategiach rozwiązywania zadań z rachunku prawdopodobieństwa, dokonują autorefleksji, wysłuchują rad koleżanek i kolegów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowychDqwzWvu3wKlasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wstępem do zajęć lub jednym z elementów zajęć podsumowujących umiejętności dotyczące rozwiązywania zadań z rachunku prawdopodobieństwa.