Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres rozszerzony. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje i dowodzi twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa;
wyznacza trójkąty prostokątne, których boki tworzą ciąg arytmetyczny lub geometryczny;
wymienia trójki pitagorejskie i określa ich związek z trójkątami prostokątnymi;
dowodzi, że trójkąt o danych bokach jest prostokątny;
stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
kognitywizm.
Metody i techniki nauczania:
pokaz multimedialny;
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie, metodą analizy pomysłów, zastanawiają się, jak wyznaczyć długości boków trójkąta prostokątnego.
Nauczyciel przedstawia definicję trójkąta egipskiego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel formułuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Na podstawie informacji z seksji „Przeczytaj” omawia 2 dowody tego twierdzenia.
Uczniowie w parach analizują materiał dotyczący trójkątów prostokątnych, których boki tworzą ciąg arytmetyczny oraz geometryczny.
Nauczyciel omawia sposób wyznaczania i stosowanie trójek pitagorejskich oraz wskazuje ich związek z trójkątami prostokątnymi.
Wybrany uczeń wykonuje polecenie 1 z sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie wspólnie rozwiązują polecenie 2.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia interaktywne 2, 3, 4, 6, 7 i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak opisywanie językiem matematycznym zjawisk z otaczającego świata, stosowanie wykresów do opisu funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 1 i 5, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Uczniowie, analizując rozwiązanie ćwiczenia 8, zastanawiają się, jak złożyć kwadratową kartkę papieru, by uzyskać różne trójkąty prostokątne.
Materiały pomocnicze:
Twierdzenie PitagorasaTwierdzenie Pitagorasa
Twierdzenie odwrotne do twierdzenia PitagorasaTwierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa
Wskazówki metodyczne:
Schemat interaktywny może być wykorzystany przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć;
do utrwalania wiedzy;
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.