Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Moment pędu punktu materialnego oraz moment pędu bryły sztywnej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu, projektor multimedialny, sznur z obciążeniem |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prezentuje prosty przykład ruchu postępowego – przedmiot zsuwający się po równi pochyłej (jeśli zaplecze na to pozwala – pojazd poruszający się po torze powietrznym) lub jadący po popchnięciu samochodzik, przypominając, że ciało o masie m poruszające się z prędkością ma pęd . Nauczyciel rysuje tę sytuację na tablicy podkreślając, że w każdym momencie ruchu opis ten jest prawidłowy, tzn kierunki i wartości wektora pędu się nie zmieniają. Następnie nauczyciel bierze ciężarek na sznurku i zaczyna nim jednostajnie obracać. Po skończonej prezentacji nauczyciel rysuje tę sytuację na tablicy, zwracając uwagę, że tym razem wektor prędkości, a zatem również wektor pędu, nieustannie zmienia swój kierunek, nie zmieniając swojej wartości. Nauczyciel informuje, że do opisu układów będących w ruchu obrotowym należ stosować inne pojęcia niż do obiektów poruszających się ruchem postępowym – w tym wypadku zamiast pojęciem pędu będziemy się posługiwać pojęciem momentu pędu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel włącza na projektorze film samouczek z niniejszego e‑materiału, aby zaznajomić uczniów z pojęciem momentu pędu i przypomnieć pojęcie iloczynu wektorowego. Następnie nauczyciel rysuje na tablicy kilka przykładowych par wektorów skierowanych pod różnymi kątami względem siebie i o różnych długościach, a następnie prosi ochotników o narysowanie wektora będącego iloczynem wektorowym tych par wektorów. Po upewnieniu się, że wszyscy uczniowie rozumieją, że nowy wektor jest prostopadły do płaszczyzny wektorów będących czynnikami iloczynu wektorowego, nauczyciel przechodzi do zadań związanych z momentem pędu: kolejni ochotnicy rozwiązują na tablicy zadanie 3, 4 i 5. Nauczyciel pomaga wyjaśnić ewentualne niejasności. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel zwraca uwagę, że tak, jak istotną rolę pełnił w mechanice ruchu postępowego pęd, tak samo dla opisu ruchu obrotowego istotny będzie moment pędu. Jako zapowiedź powrotu do tematu zachowania momentu pędu nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie w domu zasady zachowania pędu. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań z zestawu ćwiczeń, których nie rozwiązano w trakcie lekcji, czyli 1, 2, 6, 7, 8 w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o momencie pędu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Samouczek może być również wykorzystany przez uczniów po lekcji w celu utrwalenia materiału. |