Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Morze Bałtyckie - linia brzegowa, typy wybrzeży oraz czynniki je kształtujące.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony: XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń: 7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia genezę wybrzeża niskiego i wysokiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
• kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
• kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
• kompetencje cyfrowe,
• kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• wymienia i definiuje elementy wybrzeża i typy wybrzeży,
• opisuje i analizuje czynniki kształtujące wybrzeża,
• charakteryzuje i porównuje typy wybrzeży Morza Bałtyckiego.
Strategie nauczania: asocjacyjna i problemowa.
Metody nauczania: wizualizacja, pogadanka, miniwykład, metoda graficznego zapisu (metaplan), praca z mapą
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas, mapa fizyczna, guma mocująca, arkusze papieru A2, pisaki, ewentualnie podręcznik
Materiały pomocnicze:
Allen P.A., 2000, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN, Warszawa.
Kostrzewski A, Musielak S., 2008, Współczesna ewolucja rzeźby wybrzeża Południowego Bałtyku [w:] Starkel L., Kostrzewski A., Kotarba A. i Krzemień K. (red)., Współczesne przemiany rzeźby Polski, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Migoń P., 2006, Geomorfologia, PWN, Warszawa.
Pruszczak Z., 1998, Dynamika brzegu i dna morskiego, Instytut Budownictwa Wodnego Państwowej Akademii Nauk, Gdańsk, ss. 463.
Richling A. i Ostaszewska K. (red.), 2005, Geografia fizyczna Polski, PWN, Warszawa.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
• Czynności organizacyjne, sprawdzenie pracy domowej i jej ocena.
• Nauczyciel wprowadza uczniów w temat; przedstawia zdjęcie dowolnego klifu nadmorskiego (np. Dania, Rugia – e‑materiał), zadaje uczniom pytania np.: co przedstawia zdjęcie, co wiecie na temat takiego wybrzeża, co chcielibyście wiedzieć, czy i dlaczego chcielibyście tam wypoczywać… - krótka pogadanka kierowana przez nauczyciela.
• Nauczyciel podaje temat lekcji i jej cele.
Faza realizacyjna
• Nauczyciel przedstawia uczniom, w formie miniwykładu, informacje na temat strefy brzegowej, jej elementów, wybrzeża - może wykorzystać informacje zawarte w bloku tekstowym e‑materiału.
• Uczniowie, korzystając z mapy fizycznej (Polski, Europy lub Europy Północnej
z Bałtykiem), wyróżniają elementy linii brzegowej – na mapie fizycznej wskazują zatoki, wyspy i półwyspy.
• Nauczyciel zadaje pytania dotyczące procesów modelujących wybrzeża (mówią
o działalności niszczącej i budującej) – pogadanka.
• Korzystając z grafiki interaktywnej przedstawiającej rodzaje wybrzeży uczniowie wyróżniają główne typy wybrzeży występujące nad Bałtykiem. Przy pomocy nauczyciela przyporządkowują je do wybrzeża niskiego lub wysokiego.
• Następnie nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda zajmuje się charakterystyką jednego z wymienionych typów wybrzeża (tworzą metaplan) – uczniowie mogą skorzystać z bloku tekstowego e‑materiału, atlasu, podręcznika. Zwracają także uwagę na czynniki, procesy tworzące dane wybrzeże - na zasadzie przyczyna - skutek.
Wybrzeża do charakterystyki:
1- fierdowo‑szkierowe
2- fiordowo‑szkierowe
3- föhrdowe (ferdowe)
4- szkierowe
5- klifowe
6- mierzejowo‑zalewowe
• Liderzy grup charakteryzują poszczególne typy wybrzeża – nauczyciel wykorzystując e‑materiał pokazuje zdjęcia poszczególnych typów wybrzeży, uczniowie wskazują na nich charakterystyczne elementy, nauczyciel ewentualnie uzupełnia wypowiedzi uczniów.
• Podsumowując wypowiedzi uczniów, nauczyciel podkreśla różnice między poszczególnymi typami wybrzeży.
Faza podsumowująca
• Nauczyciel ocenia pracę i zaangażowanie uczniów na lekcji. Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału.
• Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i o to, co było nową wiedzą dla uczniów.
Praca domowa
Dla wszystkich
Rozwiąż pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale. Przeanalizuj polecenie w grafice interaktywnej.
Dla zainteresowanych, chętnych:
Wypisz znane ośrodki wypoczynkowe polskiego wybrzeża. Jakie cechy wybrzeża zadecydowały o tak dużej atrakcyjności tych ośrodków? W jaki sposób wybrzeża są wykorzystywane i chronione?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
• e- materiał częściowo można wykorzystać na lekcji z zakresu podstawowego dotyczące Morza Bałtyckiego (środowisko przyrodnicze: cechy, typy wybrzeży).