Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Cechy specyficzne populacji ludzkiej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Określisz liczebność, zagęszczenie, rozmieszczenie oraz strukturę wiekową i płciową populacji ludzkiej.
Wskażesz, jakimi cechami charakteryzują się populacje zamieszkujące przykładowe kraje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
mapa pojęć;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Cechy specyficzne populacji ludzkiej”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 (w którym mają za zadanie określić, czy podane czynniki zwiększają, czy zmniejszają liczebność populacji) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu lekcji oraz wyświetlonych celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zdefiniowanie terminu „populacja” oraz przypomnienie, czym się ona cechuje. Następnie inicjuje burzę mózgów, zadając pytania:
– Czym jest populacja? Czym się ona cechuje?
– Jakie cechy są specyficzne dla populacji ludzkiej i nas wyróżniają spośród populacji innych organizmów?
Faza realizacyjna:
Mapa pojęć. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy pojęć związane z tematem lekcji i na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie wykonują indywidualnie polecenie nr 1 („Wskaż, w jaki sposób badanie cech populacji ludzkiej może być wykorzystywane do zapobiegania kryzysom i łagodzenia ich przebiegu”) oraz polecenie nr 2 („Wskaż, jakie korzyści oraz jakie problemy dla populacji ludzkiej pociąga za sobą spadek liczby urodzeń”). Następnie porównują swoje odpowiedzi z osobą z pary.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 6 oraz ćwiczenie nr 7 (odnoszące się do wykresu przedstawiającego zależność liczebności populacji od czasu) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie w 4‑osobowych grupach wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie określić typ przedstawionych piramid płci i wieku oraz określić dalsze losy każdej z populacji), a po upływie wyznaczonego czasu dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na zespoły i na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Audiobook” układają pytania quizowe dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 3 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.