Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Plazmoliza i deplazmoliza – doświadczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz proces plazmolizy i deplazmolizy.
Porównasz proces plazmolizy i deplazmolizy.
Wyjaśnisz mechanizm plazmolizy i deplazmolizy.
Wykażesz znaczenie procesu osmozy dla funkcjonowania roślin.
Wyjaśnisz dlaczego plazmoliza i deplazmoliza nie zachodzi w komórkach zwierząt.
Przeprowadzisz oświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
gra dydaktyczna;
krzyżówka;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
krzyżówka (zob. materiały pomocnicze);
arkusze papieru, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozdaje uczniom krzyżówkę i prosi ich o jej rozwiązanie. Wybrany uczeń wyjaśnia pojęcie będące hasłem.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każdej z grup wręcza arkusz papieru oraz markery i prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem zawartym w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, a następnie na jego podstawie wykonali tabelę uwzględniającą różnice pomiędzy plazmolizą i deplazmolizą. Wybrani przez nauczyciela uczniowie prezentują wyniki prac, które nauczyciel podsumowuje.
Praca z multimedium („Wirtualne Laboratorium (WL‑S)”). Uczniowie, pracując indywidualnie, przeprowadzają doświadczenie w laboratorium biologicznym. Przygotowują sprawozdanie z wykonanego doświadczenia: stawiają hipotezę, zapisują swoje obserwacje oraz formułują wnioski. Następnie w parach wykonują polecenie nr 1: „Wyjaśnij, czy podobnie jak komórka roślinna zachowa się erytrocyt (krwinka czerwona) człowieka umieszczony w roztworze NaCL o stężeniu wyższym niż stężenie soli w jego wnętrzu. W odpowiedzi uwzględnij różnicę w budowie komórki roślinnej i zwierzęcej”. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
– Jakie znaczenie ma zjawisko plazmolizy w funkcjonowaniu roślin?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Wirtualne Laboratorium (WL‑S)” do podsumowania lekcji.