Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Plazmoliza i deplazmoliza – doświadczenie

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
4) wyjaśnia rolę błony komórkowej i tonoplastu w procesach osmotycznych; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki; planuje i przeprowadza obserwację zjawiska plazmolizy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz proces plazmolizy i deplazmolizy.

  • Porównasz proces plazmolizy i deplazmolizy.

  • Wyjaśnisz mechanizm plazmolizy i deplazmolizy.

  • Wykażesz znaczenie procesu osmozy dla funkcjonowania roślin.

  • Wyjaśnisz dlaczego plazmoliza i deplazmoliza nie zachodzi w komórkach zwierząt.

  • Przeprowadzisz oświadczenie wykazujące zjawisko osmozy wywołane różnicą stężeń wewnątrz i na zewnątrz komórki.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • gra dydaktyczna;

  • krzyżówka;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • krzyżówka (zob. materiały pomocnicze);

  • arkusze papieru, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozdaje uczniom krzyżówkę i prosi ich o jej rozwiązanie. Wybrany uczeń wyjaśnia pojęcie będące hasłem.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Każdej z grup wręcza arkusz papieru oraz markery i prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem zawartym w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”, a następnie na jego podstawie wykonali tabelę uwzględniającą różnice pomiędzy plazmolizą i deplazmolizą. Wybrani przez nauczyciela uczniowie prezentują wyniki prac, które nauczyciel podsumowuje.

  2. Praca z multimedium („Wirtualne Laboratorium (WL‑S)”). Uczniowie, pracując indywidualnie, przeprowadzają doświadczenie w laboratorium biologicznym. Przygotowują sprawozdanie z wykonanego doświadczenia: stawiają hipotezę, zapisują swoje obserwacje oraz formułują wnioski. Następnie w parach wykonują polecenie nr 1: „Wyjaśnij, czy podobnie jak komórka roślinna zachowa się erytrocyt (krwinka czerwona) człowieka umieszczony w roztworze NaCL o stężeniu wyższym niż stężenie soli w jego wnętrzu. W odpowiedzi uwzględnij różnicę w budowie komórki roślinnej i zwierzęcej”. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
    – Jakie znaczenie ma zjawisko plazmolizy w funkcjonowaniu roślin?

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RFbRPbQ1UcUMT

Załącznik 1. Krzyżówka.
Plik PDF o rozmiarze 87.74 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Wirtualne Laboratorium (WL‑S)” do podsumowania lekcji.