Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Światło – źródło energii biologicznie użytecznej
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz promieniowanie elektromagnetyczne jako fale o różnej długości niosące ze sobą energię.
Wykażesz związek między długością fali elektromagnetycznej a energią, jaką ona ze sobą niesie.
Określisz, czym jest światło widzialne, i podasz zakres długości jego fal.
Wykażesz związek między absorpcją światła widzialnego a stanem energetycznym barwników fotosyntetycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
burza mózgów;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza animacji;
śniegowa kula;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, zadając pytanie:
– Czym jest światło?
Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy. Nauczyciel podsumowuje burzę mózgów.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Animacja”). Uczniowie zapoznają się z animacją wyświetloną przez nauczyciela, a następnie wykonują polecenia nr 1 i 2 oraz ćwiczenia nr 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”, pracując metodą kuli śniegowej.
Nauczyciel objaśnia wspomnianą metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
– najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na polecenia;
– potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
– kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
– uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
– przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz zadaje pytania podsumowujące:
– Jaki jest związek między długością fali elektromagnetycznej a energią, jaką ona ze sobą niesie?
– Czym jest światło widzialne? Jaki jest zakres długości jego fal?
– Jaki jest związek między absorpcją światła widzialnego a stanem energetycznym barwników fotosyntetycznych?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Nauczyciel może wykorzystać animację do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jej treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.