Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Niepokoje ludzi renesansu przedstawione w Pieśniach i Fraszkach Jana Kochanowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje źródła niepokoju trapiącego człowieka renesansu, odwołując się do twórczości jana Kochanowskiego oraz renesansowej filozofii,
analizuje pieśni i fraszki Jana Kochanowskiego,
redaguje tekst o charakterze argumrntacyjnym w nawiązaniu do twórczości jana Kochanowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Niepokoje ludzi renesansu przedstawione w Pieśniach i Fraszkach Jana Kochanowskiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa myśli” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do głośnego czytania z elementami aktorskiej interpretacji Pieśni I 22 oraz Pieśni I 24 Jana Kochanowskiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta: jakie idee przyświecały człowiekowi renesansu? Jakie poglądy głosili renesansowi myśliciele? Jaki miały związek z ówczesnymi przemianami społecznymi i religijnymi? Uczniowie odpowiadają swobodnie, korzystając z własnej wiedzy i opierając się na lekturze bloku tekstowego e‑materiału. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia ważne, a pominięte kwestie.
Faza realizacyjna:
Odczytanie tekstu literackiego z elementami interpretacji aktorskiej. Wybrana przed lekcją osoba prezentuje recytację utworu: Pieśń I 22 oraz Pieśń I 24. Po uczniowskiej prezentacji pozostała część klasy przedstawia swoje wrażenia dotyczące utworu oraz prezentacji. Uczniowie zapisują swoje wrażenia w formie notatki.
Nauczyciel poleca, by uczniowie w parach wykonali polecenia związane z mapą myśli zamieszczoną w e‑materiale. Później kilka wskazanych osób prezentuje wyniki pracy grupy. Pozostali uczniowie mogą uzupełniać odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Prowadzący prosi, by uczniowie podzielili się na 2 grupy. Grupa 1 wykonuje ćwiczenia: 1, 2, 5, a grupa 2 ćwiczenia: 3, 4, 6. Obie grupy wykonują ćwiczenie 7. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel poleca, by liderzy grup zaprezentowali rozwiązania ćwiczeń. Może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania pracy na lekcji nauczyciel może odtworzyć piosenkę Jan Kochanowski Jacka Kaczmarskiego i poprosić uczniów, by wynotowali, słuchając jej, niepokoje i radości człowieka renesansu.
Praca domowa:
Jan Kochanowski: wieczny pesymista czy niepoprawny optymista? Zinterpretuj Pieśń IV, pochodzącą ze zbioru Fragmenta albo pozostałe pisma Jana Kochanowskiego jako utwór mówiący o niepokojach i nadziejach poety.
Materiały pomocnicze:
Janusz Pelc, Jan Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, Warszawa 2001.
Mirosław Korolko, Jana Kochanowskiego żywot i sprawy. Materiały, komentarze, przypuszczenia, Warszawa 1985.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.