Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wybrane przekroje graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Wyznacza przekrój graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego o danych własnościach.
Nazywa dany przekrój graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Oblicza długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym korzystając z jego przekroju.
Analizuje własności przekrojów graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody pracy:
burza mózgów,
dyskusja.
Formy pracy:
praca z całą klasą,
praca w parach,
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
materiały zawarte w e‑podręczniku,
przeźroczyste modele graniastosłupów prawidłowych sześciokątnych z zaznaczonymi odcinkami, przekrojami.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel nawiązuje do kontekstu rzeczywistego przekroju graniastosłupa i przypomina pojęcie przekroju bryły.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, jaki kształt może mieć przekrój graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Podczas burzy mózgów uczniowie wymieniają figury, które ich zdaniem mogą być przekrojem graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego i wyłaniają zbiór takich wielokątów.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje wybrane przekroje w sekcji Animacja 3D, uczniowie indywidualnie odpowiadają (poprzez podnoszenie do góry zapisanych kartek lub tabliczek suchościeralnych) na pytania z Animacji.
Nauczyciel, przy wsparciu sekcji Przeczytaj, prezentuje różne typy przekrojów.
Nauczyciel wraz z uczniami dyskutują nad własnościami najbardziej charakterystycznych przekrojów (przy wsparciu sekcji Przeczytaj).
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 1‑6 z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy, zastanawiają się, co jest ich przyczyną.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wraz z uczniami powtarza, jakie są najczęściej spotykane przekroje graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego i jakie są ich własności.
Uczniowie dokonują samooceny według ustalonych kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Wykonać polecenia z sekcji Animacja
Materiały pomocnicze:
Rodzaje graniastosłupówRodzaje graniastosłupów
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może poprosić uczniów o zapoznanie się z animacją 3D przed lekcją, tak aby podczas zajęć znali wybrane przekroje graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.