Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Tadeusz Miciński – poeta przeciwieństw i sprzeczności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje główne inspiracje literackiej twórczości Tadeusza Micińskiego;
wymienia elementy symbolizmu i ekspresjonizmu w poezji Tadeusza Micińskiego;
wyjaśnia, na czym polega jedność przeciwieństw w twórczości Tadeusza Micińskiego;
ocenia nowatorskość twórczą Tadeusza Micińskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
debata.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o zapoznanie się z nowelą Jaskółka z tomu Dęby Czarnobylskie Tadeusza Micińskiego.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Tadeusz Miciński – poeta przeciwieństw i sprzeczności” oraz prosi o wstępne zapoznanie się z treścią lekcji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć. Następnie prosi jednego z uczniów o przeczytanie na głos treści oraz celów lekcji z sekcji „Wprowadzenie”.
Nauczyciel wyświetla sekcję „Przeczytaj”. Następnie rozpoczyna z uczniami dyskusję wprowadzającą o twórczości Tadeusza Micińskiego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczestnicy zajęć dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 3 i 7. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie następuje analiza odpowiedzi.
Uczniowie zapoznają się z animacją, następnie dzielą się na dwie grupy. Nauczyciel przytacza temat dyskusji: Czy Tadeusz Miciński to erudyta czy dyletant? Prorok czy hochsztapler? Mistyk czy mitoman?, wyświetla na tablicy animację oraz wyznacza każdej grupie polecenie z sekcji „Animacja”. Uczniowie rozpoczynają dyskusję za i przeciw. Dyskusję nadzorują obserwatorzy, którzy na koniec debaty przedstawiają wnioski z dyskusji. Nauczyciel ocenia pracę każdej z grup.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy w twórczości Tadeusza Micińskiego nastąpił upadek moralny? Uczniowie uzasadniają swoją odpowiedź.
Nauczyciel jeszcze raz wyświetla kryteria sukcesu. Uczniowie podsumowują, czego się nauczyli.
Praca domowa:
Wskaż innego poetę, który podobnie jak Tadeusz Miciński, czerpał inspiracje z wielu różnorodnych tradycji kulturowych. Opisz te zainteresowania.
Wyjaśnij, na czym polega koncepcja jedności przeciwieństw w poezji Tadeusza Micińskiego. Sformułuj wypowiedź pisemną na 100 słów.
Materiały pomocnicze:
Maria Podraza‑Kwiatkowska, Studia o Tadeuszu Micińskim, Kraków 1979.
Ludwik Hass, Ambicje rachuby, rzeczywistość. Wolnomularstwo w Europie Środkowo‑Wschodniej 1905–1928, Warszawa 1984.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do podsumowania lekcji.