Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Czy dysocjacja elektrolityczna zawsze zachodzi w takim samym stopniu?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
2) stosuje termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji elektrolitycznej.
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
2) stosuje termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji elektrolitycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Wskazuje, od jakich czynników zależy stopień dysocjacji związku;
oblicza stopień dysocjacji związku chemicznego;
projektuje doświadczenie, w którym rozróżnia substancje o różnym stopniu dysocjacji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródlowego;
eksperyment chemiczny;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/ smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: czy roztwór glukozy i roztwór kwasu przewodzą prąd elektryczny? Ta właściwość substancji z jakim zjawiskiem jest związana? Gdzie zjawisko dysocjacji elektrolitycznej spotykane jest w życiu codziennym?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Co to jest stopień dysocjacji elektrolitycznej i od czego on zależy?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski. Uczniowie w parach przeprowadzają doświadczenie chemiczne „Badanie odczynu słabego i mocnego elektrolitu” (instrukcja w materiale pomocniczym). Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Swoje spostrzeżenia z przeprowadzonego eksperymentu uczniowie zapisują w kartach pracy, po czym formułują wniosek. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętne lub wybrane osoby prezentują swoje rezultaty na forum klasy, a równania reakcji dysocjacji elektrolitycznych zapisują na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów i w razie potrzeby uzupełnia podane informacje.
Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla film samouczek. Ewentualne niezrozumiałe kwestie nauczyciel wyjaśnia na forum.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 2‑8, zawarte w e‑materiale. Wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność proponowanych rozwiązań i ewentualnie koryguje błędy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Co to jest elektrolit? Czy każda substancja dysocjuje w takim samym stopniu? Jak zdefiniujesz stopień dysocjacji elektrolitycznej? Co wpływa na stopień dysocjacji?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie latwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany w celu przygotowania uczniów do wykonania obliczeń.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest elektrolit?
Czy każda substancja dysocjuje w takim samym stopniu?
Jak zdefiniujesz stopień dysocjacji elektrolitycznej?
Co wpływa na stopień dysocjacji?
Doświadczenie
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw z probówkami, uniwersalne papierki wskaźnikowe, pipety.
Odczynniki chemiczne: roztwór słabego i mocnego elektrolitu o tych samych stężeniach, np.: kwas solny i kwas octowy, woda destylowana.
Instrukcja do doświadczenia:
Wprowadź niewielką ilość kwasów w osobnych probówkach, a następnie umieść w nich papierki wskaźnikowe.
Obserwuj zmiany.
Karta pracy ucznia: