Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy dysocjacja elektrolityczna zawsze zachodzi w takim samym stopniu?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

2) stosuje termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji elektrolitycznej.

Zakres rozszerzony

VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:

2) stosuje termin stopień dysocjacji dla ilościowego opisu zjawiska dysocjacji elektrolitycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Wskazuje, od jakich czynników zależy stopień dysocjacji związku;

  • oblicza stopień dysocjacji związku chemicznego;

  • projektuje doświadczenie, w którym rozróżnia substancje o różnym stopniu dysocjacji.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródlowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/ smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: czy roztwór glukozy i roztwór kwasu przewodzą prąd elektryczny? Ta właściwość substancji z jakim zjawiskiem jest związana? Gdzie zjawisko dysocjacji elektrolitycznej spotykane jest w życiu codziennym?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Co to jest stopień dysocjacji elektrolitycznej i od czego on zależy?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment uczniowski. Uczniowie w parach przeprowadzają doświadczenie chemiczne „Badanie odczynu słabego i mocnego elektrolitu” (instrukcja w materiale pomocniczym). Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Swoje spostrzeżenia z przeprowadzonego eksperymentu uczniowie zapisują w kartach pracy, po czym formułują wniosek. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Chętne lub wybrane osoby prezentują swoje rezultaty na forum klasy, a równania reakcji dysocjacji elektrolitycznych zapisują na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów i w razie potrzeby uzupełnia podane informacje.

  2. Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla film samouczek. Ewentualne niezrozumiałe kwestie nauczyciel wyjaśnia na forum.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania 2‑8, zawarte w e‑materiale. Wybrani uczniowie przedstawiają swoje rozwiązania na tablicy. Nauczyciel weryfikuje poprawność proponowanych rozwiązań i ewentualnie koryguje błędy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania: Co to jest elektrolit? Czy każda substancja dysocjuje w takim samym stopniu? Jak zdefiniujesz stopień dysocjacji elektrolitycznej? Co wpływa na stopień dysocjacji?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie latwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany w celu przygotowania uczniów do wykonania obliczeń.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest elektrolit?

  • Czy każda substancja dysocjuje w takim samym stopniu?

  • Jak zdefiniujesz stopień dysocjacji elektrolitycznej?

  • Co wpływa na stopień dysocjacji?

  1. Doświadczenie

Szkło i sprzęt laboratoryjny: statyw z probówkami, uniwersalne papierki wskaźnikowe, pipety.

Odczynniki chemiczne: roztwór słabego i mocnego elektrolitu o tych samych stężeniach, np.: kwas solny i kwas octowy, woda destylowana.

Instrukcja do doświadczenia:

  • Wprowadź niewielką ilość kwasów w osobnych probówkach, a następnie umieść w nich papierki wskaźnikowe.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karta pracy ucznia:

RNnZAKAOPVsAP

Plik PDF o rozmiarze 122.14 KB w języku polskim