Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Definicja strumienia wektora indukcji magnetycznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
3) opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej i jej związek ze względnym ruchem magnesu i zwojnicy lub zmianą natężenia prądu w elektromagnesie; opisuje przemiany energii podczas działania prądnicy;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I .Wymagania przekrojowe. Uczeń:
1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,
    kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, jak zdefiniowany jest strumień magnetyczny.

  2. przekona się, że wartość strumienia jest wprost proporcjonalna do liczby linii pola magnetycznego przecinającego powierzchnię; stąd będzie mógł lepiej wyobrazić sobie tę wielkość fizyczną.

  3. nauczy się, jak zastosować definicję w celu obliczenia strumienia.

Strategie nauczania:

formative feedback

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

Praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie - według treści zawartej w I. i III. bloku e‑materiału. W klasie o zakresie rozszerzonym można przed lekcją zadać uczniom przypomnienie treści e‑materiału „O czym mówi prawo Gaussa ?, co uświadomi im analogię między definicją strumienia pola elektrycznego i magnetycznego. Ta część musi mieć w dużej mierze charakter podający - dotyczy definicji złożonej wielkości fizycznej, na dodatek mało intuicyjnej.

Faza realizacyjna:

Zastosowanie animacji - badanie strumienia pola magnetycznego poprzez liczenie liczby linii pola przechodzących przez powierzchnię. Należy zdać uczniom sprawę, że jest to jedynie model i ładny obrazek, do którego nie należy nadmiernie się przywiązywać, ale takie podejście uzmysławia istotę pojęcia strumienia. Ważne jest dla jego rozumienia.
Uczniowie słuchają lektora, który objaśnia zmiany zachodzące w animacji. Przyglądają się animacji zwracając uwagę na liczbę linii pola magnetycznego przechodzących przez powierzchnię.
Dobrze byłoby, aby dokonać podsumowania pracy z animacją. Wnioski końcowe powinny zostać sformułowane wspólnie przez uczniów klasy.

Faza podsumowująca:

Aby sprawdzić zdobytą wiedzę uczniów, analizujemy zadanie 4 ( z wykresem) z medium II
e‑materiału. Zwracamy uwagę na często mylone dwa kąty: między powierzchnią i wektorem B ? oraz między wektorami B ? i S ?. Następnie rozwiązujemy z udziałem uczniów trudniejsze zadanie 7.

Praca domowa:

Pozostałe zadania z bloku 5.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

-