Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równanie z wartością bezwzględną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu: , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna i stosuje podstawowe własności wartości bezwzględnej liczby rzeczywistej
korzystając z własności modułu, upraszcza wyrażenia z wartością bezwzględną
rozwiązuje równania z wartością bezwzględną
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stacje eksperckie
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego
praca w grupach
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą stacji eksperckich.
Ośmiu uczniów tworzy cztery grupy eksperckie i przygotowują informacje na temat metod rozwiązywania równań z wartością bezwzględną.
Eksperci prezentują w dowolnie wybranej formie, przygotowane przez siebie wiadomości. Przygotowują cztery stacje eksperckie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
I. Rozwiązywanie równań „intuicyjnie”, odpowiadając na pytanie „Jaką liczbą jest , jeśli jego wartość bezwzględna wynosi np. 5?”
Uczniowie mogą wykorzystać przykład 1 z części „Przeczytaj”.
II. Rozwiązywanie równań, poprzez wykorzystanie geometrycznego pojęcia wartości bezwzględnej liczby.
Uczniowie mogą wykorzystać przykład 2 z części „Przeczytaj”.
III. Rozwiązywanie równań korzystając z definicji wartości bezwzględnej liczby.
Uczniowie mogą wykorzystać przykład 3 z części „Przeczytaj”.
IV. Rozwiązywanie trudniejszych równań, w których znajduje się pod modułem i poza nim.
Uczniowie mogą wykorzystać przykład 4 z części „Przeczytaj”.Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, które podchodzą do stacji informacyjnych. Każda z grup zadaniowych, rozwiązuje przygotowane przez ekspertów zadania.
Eksperci wspierają pozostałych uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.
Po wykonaniu zadań z danego zakresu, grupy zadaniowe przechodzą do kolejnej stacji.
Pracując w parach, uczniowie zapoznają się z animacją i wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym.
Uczniowie rozwiązują zadania zawarte w materiale multimedialnym. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Nauczyciel i uczniowie – eksperci wyjaśniają wątpliwości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, omawia pracę ekspertów oraz wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz animację do utrwalenia informacji po lekcji i pomoc przy odrabianiu pracy domowej.