Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: ,,Daj tytuł Wrażenie!” – impresjonizm w malarstwie i literaturze

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
7. wzbogaca swoją wypowiedź pozajęzykowymi środkami komunikacji;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • poznaje założenia programowe impresjonizmu w malarstwie i literaturze,

  • analizuje wybrane dzieła malarskie i literackie, wskazując w nich cechy impresjonizmu,

  • wskazuje cechy manifestu impresjonistycznego w wierszu P. Verlaine'a Sztuka poetycka,

  • określa nastrój dzieł impresjonistycznych, wskazując środki artystycznego wyrazu, które go kreują.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „,,Daj tytuł Wrażenie!” – impresjonizm w malarstwie i literaturze „. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.Nauczyciel przygotowuje kilka obrazów, w których ważnym elementem jest światło (zob. Materiały pomocnicze). Prosi także zainteresowanych uczniów, by przygotowali prezentację złożoną ze zdjęć (własnych lub znalezionych w domenie publicznej w internecie), które oddawałyby założenia impresjonizmu. Inna grupa uczniów może przygotować ilustrację muzyczną do prezentacji zdjęć.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy przygotowaną galerię obrazów. Prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami. Zadaje pytania: Jaką funkcję pełni światło w malarstwie? Które elementy są wyraźniejsze dzięki plamom światła? Co symbolizuje światło? Na tablicy pojawia się cytat: Światło i cień to najpewniejsze środki do poznawania kształtów wszystkich ciał (Leonardo da Vinci).

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Faza realizacyjna rozpoczyna się od prezentacji zdjęć i muzyki przygotowanych przez uczniów. Po jej zakończeniu nauczyciel prosi pozostałych uczniów – widzów, by wskazali w niej elementy impresjonistyczne. Jedna osoba notuje spostrzeżenia pozostałych na tablicy, tak by powstała mapa myśli dotycząca założeń impresjonizmu. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.

  2. W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie wspólnie wykonują polecenia z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.

  3. Później uczniowie dzielą się na dwie grupy, każda z nich wykonuje ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Pierwsza związane z wierszem Melodia mgieł nocnych K. Przerwy‑Tetmajera (ćw. 6, 7), druga – z wierszem Sztuka poetycka P. Verlaine'a (ćw. 8). Po upływie ustalonego czasu wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
    Następnie obie grupy wykonują ćw. 3 i 4 z tej samej sekcji.

Faza podsumowująca:

  1. W podsumowaniu lekcji nauczyciel odczytuje tezę pracy domowej: Wystawy malarstwa impresjonistycznego są współcześnie jednymi z najchętniej odwiedzanych wydarzeń artystycznych. Zastanów się i napisz, z czego może wynikać niesłabnąca popularność tego nurtu w sztuce.
    Prosi uczniów o wyrażenie opinii w tej kwestii. Uczestnicy zajęć dyskutują, mogą zanotować głosy innych i wykorzystać je podczas redagowania pracy pisemnej w domu.

  2. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  1. Praca domowa z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

  • Edwart Vignot, Impresjoniści, Warszawa 2019.

  • Propozycje dzieł malarskich:
    - W. Turner, Flint Castle,
    - C. Monet, Impresja – Wschód słońca,
    - C. Monet, Katedra w Rouen,
    - A. Sisley, Sekwana w Bougival,
    - A. Renoir, Śniadanie wioślarzy,
    - J. Pankiewicz, Wóz z sianem, Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.