Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: ,,Daj tytuł Wrażenie!” – impresjonizm w malarstwie i literaturze
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje założenia programowe impresjonizmu w malarstwie i literaturze,
analizuje wybrane dzieła malarskie i literackie, wskazując w nich cechy impresjonizmu,
wskazuje cechy manifestu impresjonistycznego w wierszu P. Verlaine'a Sztuka poetycka,
określa nastrój dzieł impresjonistycznych, wskazując środki artystycznego wyrazu, które go kreują.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „,,Daj tytuł Wrażenie!” – impresjonizm w malarstwie i literaturze „. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.Nauczyciel przygotowuje kilka obrazów, w których ważnym elementem jest światło (zob. Materiały pomocnicze). Prosi także zainteresowanych uczniów, by przygotowali prezentację złożoną ze zdjęć (własnych lub znalezionych w domenie publicznej w internecie), które oddawałyby założenia impresjonizmu. Inna grupa uczniów może przygotować ilustrację muzyczną do prezentacji zdjęć.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy przygotowaną galerię obrazów. Prosi uczniów o podzielenie się wrażeniami. Zadaje pytania: Jaką funkcję pełni światło w malarstwie? Które elementy są wyraźniejsze dzięki plamom światła? Co symbolizuje światło? Na tablicy pojawia się cytat:
Światło i cień to najpewniejsze środki do poznawania kształtów wszystkich ciał
(Leonardo da Vinci).Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Faza realizacyjna rozpoczyna się od prezentacji zdjęć i muzyki przygotowanych przez uczniów. Po jej zakończeniu nauczyciel prosi pozostałych uczniów – widzów, by wskazali w niej elementy impresjonistyczne. Jedna osoba notuje spostrzeżenia pozostałych na tablicy, tak by powstała mapa myśli dotycząca założeń impresjonizmu. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie wspólnie wykonują polecenia z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel weryfikuje poprawność ich odpowiedzi.
Później uczniowie dzielą się na dwie grupy, każda z nich wykonuje ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Pierwsza związane z wierszem Melodia mgieł nocnych K. Przerwy‑Tetmajera (ćw. 6, 7), druga – z wierszem Sztuka poetycka P. Verlaine'a (ćw. 8). Po upływie ustalonego czasu wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi.
Następnie obie grupy wykonują ćw. 3 i 4 z tej samej sekcji.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel odczytuje tezę pracy domowej: Wystawy malarstwa impresjonistycznego są współcześnie jednymi z najchętniej odwiedzanych wydarzeń artystycznych. Zastanów się i napisz, z czego może wynikać niesłabnąca popularność tego nurtu w sztuce.
Prosi uczniów o wyrażenie opinii w tej kwestii. Uczestnicy zajęć dyskutują, mogą zanotować głosy innych i wykorzystać je podczas redagowania pracy pisemnej w domu.Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Edwart Vignot, Impresjoniści, Warszawa 2019.
Propozycje dzieł malarskich:
- W. Turner, Flint Castle,
- C. Monet, Impresja – Wschód słońca,
- C. Monet, Katedra w Rouen,
- A. Sisley, Sekwana w Bougival,
- A. Renoir, Śniadanie wioślarzy,
- J. Pankiewicz, Wóz z sianem, Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.