Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Uzupełnij mapę myśli skojarzeniami z wyrazem „impresja”.

R1UfavRaWlQPm
Mapa myśli. Uzupełnij mapę myśli skojarzeniami z wyrazem „impresja”.. Lista elementów: Nazwa kategorii: ImpresjaElementy należące do kategorii ImpresjaNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Impresja
R4vGMtOnAFIvY
(Uzupełnij).
RY37u5FVy9OIU1
Ćwiczenie 2
Zaznacz zarzuty krytyków wobec sztuki tworzonej przez malarzy impresjonistów: Możliwe odpowiedzi: 1. zawężona paleta barw, 2. zaburzenia kompozycji, 3. odejście od tematyki historycznej, 4. erotyzm, 5. zwrócenie się ku codzienności, 6. zbyt skomplikowana symbolika, 7. subiektywizm

Galeria do ćwiczenia nr 3

R3ZwZS8kaLtYm11
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Zamieszone obrazy: Włodzimierz Błocki, W ogrodzie (1910), Jacek Malczewski, Portret aktorki Heleny Sulimy jako Gorgony (1903), Olga Boznańska, Widok z okna pracowni krakowskiej (ok. 1900), Henryk Siemiradzki, Taniec wśród mieczów (1880)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 3
RPNeBOhfkX17N
(Uzupełnij).
RrlMXNMT03jEw1
Ćwiczenie 4
Ilustracja przedstawia rozświetlony pejzaż, mało szczegółowy. Na pogodnym niebie zarysowują się niewielkie obłoki. Morze jest jasne i spokojne. Pierwszy plan stanowi porośnięty roślinami klif. Po klifie spacerują dwie kobiece postaci w długich sukniach. Jedna postać zasłania się parasolem przeciwsłonecznym, druga ma na głowie kapelusz. Jedynym ciemnym elementem obrazu jest fragment skały po prawej stronie.
Claude Monet Spacer po klifie w Pourville (1882)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 4
R5hJtPi2NIe4B
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego obraz Claude’a Moneta Spacer po klifie w Pourville stanowi reprezentatywny przykład impresjonizmu. Podaj co najmniej dwa powody, odwołując się do zdobytej wiedzy na temat tego nurtu w sztuce.

W dostępnych ci źródłach znajdź informacje na temat polskich malarzy impresjonistów. Podaj trzech z nich i podaj po cztery przykłady ich dzieł.

R1YtlSnvMeNZI
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń nr 6–7

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Melodia mgieł nocnych

Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
Lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie…
Okręcajmy się wstęgą naokoło księżyca,
Co nam ciała przezrocze tęczą blasków nasyca,
I wchłaniajmy potoków szmer, co toną w jeziorze, 
I limb szumy powiewne i w smrekowym szept borze,
Pijmy kwiatów woń rzeźwą, co na zboczach gór kwitną,
Dźwięczne, barwne i wonne, w głąb wzlatujmy błękitną.
Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
Lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie…
Oto gwiazdę, co spada, lećmy chwycić w ramiona,
Lećmy, lećmy ją żegnać, zanim spadnie i skona,
Puchem z mlecza się bawmy i ćmy błoną przezroczą,
I sów pierzem puszystym, co w powietrzu krąg toczą,
Nietoperza ścigajmy, co po cichu tak leci,
Jak my same, i w nikłe oplatajmy go sieci,
Z szczytu na szczyt przerzućmy się jak mosty wiszące,
Gwiazd promienie przybiją do skał mostów tych końce,
A wiatr na nich na chwilę uciszony odpocznie,
Nim je zerwie i w pląsy znów pogoni nas skocznie…

3 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Melodia mgieł nocnych, [w:] tegoż, Utwory zebrane, Warszawa 1991, s. 17.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Melodia mgieł nocnych, a następnie wymień występujące w nim elementy poetyki impresjonistycznej.

R52Xq1dTXba2m
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Wskaż przykłady dwóch różnych środków artystycznego wyrazu, za pomocą których Kazimierz Przerwa‑Tetmajer oddaje w Melodii mgieł nocnych ulotne wrażenia.

RtO2EwFNK5hNq
Nazwa środka poetyckiego (Uzupełnij) Przykłady z wiersza (Uzupełnij)
R1YIbFqZ9yk2J
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wiersz Paula Verlaine’a Sztuka poetycka uznaje się za nieformalny manifest impresjonizmu w literaturze. Zapoznaj się z fragmentem utworu. Następnie sformułuj argumenty potwierdzające, że Sztuka poetycka ma charakter manifestu impresjonistycznego.

Paul Verlaine Sztuka poetycka

(fragment)

Gdzieżby nad wszystko, gędżby w każdej chwili!
Przeto wiersz raczej Nieparzysty bierz,
Mglistszy, płynniejszy, rozpuszczasz go, gniesz,
Nic w nim, co cięży lub się nie uchyli.

Pamiętaj także, przy wyborze słów,
Zbyt nie unikać niedbałości pewnej:
Oh, nic milszego od piosnki rozwiewnej,
Gdzie się Niepewne z Pewnym łączy znów.

To piękne oczy za gazy zasłoną,
To południowy, złoty, drżący pył,
To, gdy jesienny ziemię pomrok skrył,
Błękit z gwiazd jasnych tonią niezgłębioną.

My chcemy tylko odcieniowych smug,
Nie barwy świetnej, nie, tylko odcienia!
Oh! mgła odcienia jedyna spromienia
Sny z marzeniami, z fletnią – tęskny róg!

Sensów końcowych strzeż się najprzykładniej,
Nieczystych Śmiechów, złej Dowcipu gry,
Przez które cieką z ócz Lazuru łzy, –
I wszystkich czosnków tych kuchni czeladniej.

Kark retoryce bez wahania skręć!
A dobrze zrobisz, w energii rozpędzie,
Gdy przytrzesz Rymom zbyt lśniące krawędzie.
Nie strzeż! – zobaczysz, gdzie je porwie chęć!

4 Źródło: Paul Verlaine, Sztuka poetycka, [w:] Wybór poezji francuskiej, tłum. T. Boy-Żeleński, Warszawa 1963, s. 72.
Praca domowa

Wystawy malarstwa impresjonistycznego są współcześnie jednymi z najchętniej odwiedzanych wydarzeń artystycznych. Zastanów się i napisz, z czego może wynikać niesłabnąca popularność tego nurtu w sztuce.