Sprawdź się
Uzupełnij mapę myśli skojarzeniami z wyrazem „impresja”.
Galeria do ćwiczenia nr 3
Wyjaśnij, dlaczego obraz Claude’a Moneta Spacer po klifie w Pourville stanowi reprezentatywny przykład impresjonizmu. Podaj co najmniej dwa powody, odwołując się do zdobytej wiedzy na temat tego nurtu w sztuce.
W dostępnych ci źródłach znajdź informacje na temat polskich malarzy impresjonistów. Podaj trzech z nich i podaj po cztery przykłady ich dzieł.
Tekst do ćwiczeń nr 6–7
Melodia mgieł nocnychCicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
Lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie…
Okręcajmy się wstęgą naokoło księżyca,
Co nam ciała przezrocze tęczą blasków nasyca,
I wchłaniajmy potoków szmer, co toną w jeziorze,
I limb szumy powiewne i w smrekowym szept borze,
Pijmy kwiatów woń rzeźwą, co na zboczach gór kwitną,
Dźwięczne, barwne i wonne, w głąb wzlatujmy błękitną.
Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
Lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie…
Oto gwiazdę, co spada, lećmy chwycić w ramiona,
Lećmy, lećmy ją żegnać, zanim spadnie i skona,
Puchem z mlecza się bawmy i ćmy błoną przezroczą,
I sów pierzem puszystym, co w powietrzu krąg toczą,
Nietoperza ścigajmy, co po cichu tak leci,
Jak my same, i w nikłe oplatajmy go sieci,
Z szczytu na szczyt przerzućmy się jak mosty wiszące,
Gwiazd promienie przybiją do skał mostów tych końce,
A wiatr na nich na chwilę uciszony odpocznie,
Nim je zerwie i w pląsy znów pogoni nas skocznie…
Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Melodia mgieł nocnych, a następnie wymień występujące w nim elementy poetyki impresjonistycznej.
Wskaż przykłady dwóch różnych środków artystycznego wyrazu, za pomocą których Kazimierz Przerwa‑Tetmajer oddaje w Melodii mgieł nocnych ulotne wrażenia.
Nazwa środka poetyckiego | Przykłady z wiersza |
---|---|
Wiersz Paula Verlaine’a Sztuka poetycka uznaje się za nieformalny manifest impresjonizmu w literaturze. Zapoznaj się z fragmentem utworu. Następnie sformułuj argumenty potwierdzające, że Sztuka poetycka ma charakter manifestu impresjonistycznego.
Sztuka poetycka(fragment)
Gdzieżby nad wszystko, gędżby w każdej chwili!
Przeto wiersz raczej Nieparzysty bierz,
Mglistszy, płynniejszy, rozpuszczasz go, gniesz,
Nic w nim, co cięży lub się nie uchyli.Pamiętaj także, przy wyborze słów,
Zbyt nie unikać niedbałości pewnej:
Oh, nic milszego od piosnki rozwiewnej,
Gdzie się Niepewne z Pewnym łączy znów.To piękne oczy za gazy zasłoną,
To południowy, złoty, drżący pył,
To, gdy jesienny ziemię pomrok skrył,
Błękit z gwiazd jasnych tonią niezgłębioną.My chcemy tylko odcieniowych smug,
Nie barwy świetnej, nie, tylko odcienia!
Oh! mgła odcienia jedyna spromienia
Sny z marzeniami, z fletnią – tęskny róg!Sensów końcowych strzeż się najprzykładniej,
Nieczystych Śmiechów, złej Dowcipu gry,
Przez które cieką z ócz Lazuru łzy, –
I wszystkich czosnków tych kuchni czeladniej.Kark retoryce bez wahania skręć!
A dobrze zrobisz, w energii rozpędzie,
Gdy przytrzesz Rymom zbyt lśniące krawędzie.
Nie strzeż! – zobaczysz, gdzie je porwie chęć!
Wystawy malarstwa impresjonistycznego są współcześnie jednymi z najchętniej odwiedzanych wydarzeń artystycznych. Zastanów się i napisz, z czego może wynikać niesłabnąca popularność tego nurtu w sztuce.