Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Władza wykonawcza w wybranych krajach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

10) charakteryzuje typy relacji między rządem a głową państwa na przykładzie Republiki Francuskiej (w tym sytuację koabitacji) oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwia, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest władza wykonawcza;

  • analizuje różne formy sprawowania władzy wykonawczej;

  • charakteryzuje różnice w pozycji głowy państwa i premiera w różnych krajach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • kula śnieżna;

  • mapa myśli;

  • metoda plakatu/schematu;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają znaczenie władzy wykonawczej z wykorzystaniem metody kuli śnieżnej. W parach ustalają jej definicję, zapisują ją na kartce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące nad nią dalej. Na koniec wspólnie decydują i wybierają najlepszą formułkę spośród zaproponowanych.

3. Na podstawie definicji uczniowie ustalają, czym zajmuje się władza wykonawcza, tworząc na tablicy mapę myśli.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Na tej podstawie krótko omawiają organizację władzy wykonawczej w Polsce i wybranych krajach europejskich.

2. Następnie uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich zapoznaje się z widżetem „Władza wykonawcza w wybranych krajach”, skupiając uwagę na jednym kraju:

  • grupa I – Indie;

  • grupa II – Singapur;

  • grupa III – RPA;

  • grupa IV – Boliwia.

3. W grupach uczniowie przygotowują na kartkach A3 plakat lub schemat władzy wykonawczej w wyznaczonym kraju. Efekt pracy grupy przedstawiają na forum. Jeśli członkowie innych grup mają pytania, to odpowiadają na nie. Na koniec wybrana osoba podsumowuje pracę.

4. Praca z filmem. Uczniowie zapoznają się z materiałem dotyczącym pozycji politycznej premiera w różnych krajach. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie przygotowują argumenty do dyskusji: „Silna czy słaba pozycja premiera w państwie – który system jest lepszy?”.

5. Dyskusja. Uczniowie dzielą się na grupy w zależności od tego, jakie stanowisko przyjęli, i przedstawiają swoją argumentację. Na koniec wybrana osoba prezentuje podsumowania. W ramach podsumowania może się też odbyć głosowanie, a uczniowie mogą zmienić grupy, jeśli przekonały ich argumenty adwersarzy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Najlepsza organizacja władzy wykonawczej jest w…, ponieważ…”.

2. Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy grup i przekazuje uczniom informację zwrotną.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Michał Rzeczycki, Równowaga, nie trójpodział. Co tak naprawdę pisał Monteskiusz?, klubjagiellonski.pl.

Marta Zdzieborska, M. Zdzieborska: Standardy polityki wewnętrznej Indii w XXI wieku, polska‑azja.pl.

Katarzyna Mill, System polityczny Indii, piig‑poland.org.

Konstytucja Republiki Południowej Afryki, libr.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie filmu uczniowie mogą przygotować własną prezentację multimedialną.