Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Władza wykonawcza w wybranych krajach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
10) charakteryzuje typy relacji między rządem a głową państwa na przykładzie Republiki Francuskiej (w tym sytuację koabitacji) oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;
19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwia, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest władza wykonawcza;
analizuje różne formy sprawowania władzy wykonawczej;
charakteryzuje różnice w pozycji głowy państwa i premiera w różnych krajach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
kula śnieżna;
mapa myśli;
metoda plakatu/schematu;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają znaczenie władzy wykonawczej z wykorzystaniem metody kuli śnieżnej. W parach ustalają jej definicję, zapisują ją na kartce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące nad nią dalej. Na koniec wspólnie decydują i wybierają najlepszą formułkę spośród zaproponowanych.
3. Na podstawie definicji uczniowie ustalają, czym zajmuje się władza wykonawcza, tworząc na tablicy mapę myśli.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Na tej podstawie krótko omawiają organizację władzy wykonawczej w Polsce i wybranych krajach europejskich.
2. Następnie uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich zapoznaje się z widżetem „Władza wykonawcza w wybranych krajach”, skupiając uwagę na jednym kraju:
grupa I – Indie;
grupa II – Singapur;
grupa III – RPA;
grupa IV – Boliwia.
3. W grupach uczniowie przygotowują na kartkach A3 plakat lub schemat władzy wykonawczej w wyznaczonym kraju. Efekt pracy grupy przedstawiają na forum. Jeśli członkowie innych grup mają pytania, to odpowiadają na nie. Na koniec wybrana osoba podsumowuje pracę.
4. Praca z filmem. Uczniowie zapoznają się z materiałem dotyczącym pozycji politycznej premiera w różnych krajach. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie przygotowują argumenty do dyskusji: „Silna czy słaba pozycja premiera w państwie – który system jest lepszy?”.
5. Dyskusja. Uczniowie dzielą się na grupy w zależności od tego, jakie stanowisko przyjęli, i przedstawiają swoją argumentację. Na koniec wybrana osoba prezentuje podsumowania. W ramach podsumowania może się też odbyć głosowanie, a uczniowie mogą zmienić grupy, jeśli przekonały ich argumenty adwersarzy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Najlepsza organizacja władzy wykonawczej jest w…, ponieważ…”.
2. Nauczyciel dokonuje podsumowania pracy grup i przekazuje uczniom informację zwrotną.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Michał Rzeczycki, Równowaga, nie trójpodział. Co tak naprawdę pisał Monteskiusz?, klubjagiellonski.pl.
Marta Zdzieborska, M. Zdzieborska: Standardy polityki wewnętrznej Indii w XXI wieku, polska‑azja.pl.
Katarzyna Mill, System polityczny Indii, piig‑poland.org.
Konstytucja Republiki Południowej Afryki, libr.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie filmu uczniowie mogą przygotować własną prezentację multimedialną.