Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Andrzej Kajetan Wróblewski Włodzimierz Natorf |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Współczesny wizerunek Isaaca Newtona – idol czy dinozaur? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Odwrócona klasa. |
Metody nauczania: | Debata uczniowska, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | Praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | Co najmniej jeden komputer z dostępem do internetu; smartfony lub tablety uczniów. |
Materiały pomocnicze: | Audiobook z e‑materiałem „Kim był Isaac Newton?”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel prosi uczniów, by zapoznali się w domu z całą zawartością niniejszego e‑materiału oraz rozwiązali zaproponowane im zadania. Jednocześnie nauczyciel zapowiada organizację i temat lekcji właściwej. Lekcja właściwa rozpoczyna się od omówienia zadań, których rozwiązanie sprawiło uczniom problemy (jeśli takie wystąpiły). Nauczyciel odtwarza fragment audiobooka, w którym mowa jest o „słynnym pytaniu 31. w traktacie 'Optyka'”. Zleca pięciu kilkuosobowym grupom uczniów, by każda odszukała w Internecie krótką definicję jednego z metodologicznych podejść: idealizm, racjonalizm, redukcjonizm, strukturalizm, atomizm. Każda grupa przygotowuje i wygłasza krótką wypowiedź, w której zawrze przedstawienie tej definicji i ocenę, czy przystaje ona do opisu zawartego w wysłuchanym fragmencie. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi wszystkich grup. Wskazuje przy tym, że takie poglądy jak w „pytaniu 31.” pozostają aktualne po dziś dzień, choć często w zmienionym ujęciu. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel dzieli losowo klasę na dwie grupy. Jedna w debacie winna bronić tezy „Newton idolem”, druga zaś tezy „Newton dinozaurem”; obie tezy w odniesieniu do współczesności. W trakcie debaty nauczyciel dba o właściwą jej formę i poziom argumentacji. Poprzez krótkie wypowiedzi zapewnia trzymanie się tematu, wykorzystanie wiadomości z e‑materiału i realizację celów operacyjnych lekcji. Dokonuje krótkiego podsumowania debaty. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przedstawia uczniom cztery pierwsze cele operacyjne lekcji. Uczniowie wskazują, dla każdego celu, w jakim stopniu został on osiągnięty dzięki domowej pracy z e‑materiałem, a w jakim stopniu został osiągnięty dzięki poszczególnym ogniwom lekcji. | |
Praca domowa: | |
Zainteresuj kogoś ze znajomych lub kogoś z rodziny problematyką poruszoną na lekcji. Poproś tę osobę o krótką wypowiedź na ten temat. W kilkuzdaniowej wypowiedzi pisemnej przedstaw podobieństwa i różnice pomiędzy poglądami własnymi a poglądami tej osoby. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Audiobook może być wykorzystany we fragmencie dowolnej lekcji, traktującej o zagadnieniach, odkryciach, które są dziełem Newtona. Wtedy pełni rolę krótkiej ilustracji postaci i jej dokonań. |