Sprawdź się
Możliwe odpowiedzi:
1. zaginęły kroniki urodzeń z parafii w Woolsthorpe,
2. w Anglii stosowano wówczas system miar inny niż SI,
3. w Anglii stosowano wówczas inną rachubę czasu, niż w wielu krajach Europy,
4. w Anglii nie stosowano wówczas czasu letniego, w odróżnieniu od reszty Europy.
Można przyjąć, że Newton urodził się w roku 1642 albo 1643. Przyczyną tej niejednoznaczności jest fakt, że:
- zaginęły kroniki urodzeń z parafii w Woolsthorpe;
- w Anglii stosowano wówczas system miar inny niż SI;
- w Anglii stosowano wówczas inną rachubę czasu, niż w wielu krajach Europy;
- w Anglii nie stosowano wówczas czasu letniego, w odróżnieniu od reszty Europy
Możliwe odpowiedzi:
a. 1689
b. 1704
c. 1727
d. 1752
Newton zmarł około roku:
- 1689
- 1704
- 1727
- 1752
Możliwe odpowiedzi:
1. antyk, w okresie rzymskiego panowania w Brytanii,
2. średniowiecze, w okresie wojny stuletniej Anglii z Francją,
3. renesans, w okresie tzw. złotego wieku Elżbietańskiego w Anglii,
4. wczesna faza wieku oświecenia w Europie,
5. okres rewolucji przemysłowej w Europie i Ameryce Północnej.
Wskaż opis, który najlepiej określa epokę działalności naukowej i społecznej Newtona:
- antyk, w okresie rzymskiego panowania w Brytanii;
- średniowiecze, w okresie wojny stuletniej Anglii z Francją;
- renesans, w okresie tzw. złotego wieku Elżbietańskiego w Anglii;
- wczesna faza wieku oświecenia w Europie;
- okres rewolucji przemysłowej w Europie i Ameryce Północnej;
2. Wskaż to z nich, które przypadło na okres działalności naukowej i społecznej Newtona (wybierz z listy wydarzenie współczesne Newtonowi).
Elementy do uszeregowania:
a. zdobycie Konstantynopola przez Turków,
b. Odsiecz Wiedeńska,
c. Wojna Trzydziestoletnia,
d. Bitwa pod Grunwaldem,
e. sformułowanie teorii ewolucji,
f. Rewolucja Francuska,
g. odkrycie Księżyców Jowisza,
h. wydanie (pierwsze) „O obrotach sfer niebieskich”,
i. sformułowanie prawa zachowania masy w reakcjach chemicznych.
Uszereguj chronologicznie podane wydarzenia historyczne i osiągnięcia naukowe. Wskaż to z nich, które przypadło na okres działalności naukowej i społecznej Newtona:
- Odsiecz Wiedeńska
- zdobycie Konstantynopola przez Turków
- Wojna Trzydziestoletnia
- sformułowanie teorii ewolucji
- Rewolucja Francuska
- odkrycie Księżyców Jowisza
- wydanie (pierwsze) „O obrotach sfer niebieskich”
- Bitwa pod Grunwaldem
- sformułowanie prawa zachowania masy w reakcjach chemicznych
Wydarzenie współczesne Newtonowi to:
Możliwe odpowiedzi:
1. René Descartes (Kartezjusz),
2. Albert Einstein,
3. Galileo Galilei (Galileusz),
4. Michał Faraday,
5. Benjamin Franklin,
6. Johannes Kepler,
7. Mikołaj Kopernik,
8. James C. Maxwell.
Wskaż naukowców, których dokonania mógł znać Newton i opierać na nich swoje odkrycia:
- René Descartes (Kartezjusz);
- Albert Einstein;
- Galileo Galilei (Galileusz);
- Michał Faraday;
- Benjamin Franklin;
- Johannes Kepler;
- Mikołaj Kopernik;
- James C. Maxwell;
a) Jako pierwszy zaobserwował za pomocą swego teleskopu fazy planety Wenus. (PRAWDA / FAŁSZ)
b) Jako pierwszy zaobserwował za pomocą skonstruowanego przez siebie mikroskopu bakterie. (PRAWDA / FAŁSZ)
c) Sformułował prawo stygnięcia ciał. (PRAWDA / FAŁSZ)
d) Miał udział w sformułowaniu podstaw rachunku różniczkowego i całkowego w matematyce. (PRAWDA / FAŁSZ)
Newton dokonał wielu odkryć, nie tylko w zakresie mechaniki i optyki, ale także w innych dziedzinach fizyki (pojmowanej współcześnie) oraz w innych naukach ścisłych i przyrodniczych. Ustal, czy poniższe informacje o jego odkryciach są prawdziwe czy fałszywe.
a) Jako pierwszy zaobserwował za pomocą swego teleskopu fazy planety Wenus. {Prawda} / {#Fałsz}
b) Jako pierwszy zaobserwował za pomocą skonstruowanego przez siebie mikroskopu bakterie. {Prawda} / {#Fałsz}
c) Sformułował prawo stygnięcia ciał. {#Prawda} / {Fałsz}
d) Miał udział w sformułowaniu podstaw rachunku różniczkowego i całkowego w matematyce. {#Prawda} / {Fałsz}
Możliwe odpowiedzi:
1. III zasada dynamiki,
2. prawo powszechnego ciążenia,
3. powstawanie pierścieni Newtona,
4. prawo stygnięcia ciał.
Które z praw sformułowanych przez Newtona ma bezpośredni związek z napędem rakietowym (odrzutowym)?
- III zasada dynamiki;
- prawo powszechnego ciążenia;
- powstawanie pierścieni Newtona;
- prawo stygnięcia ciał;
Wskaż właściwe uzupełnienia poniższego opisu zjawiska aberracji chromatycznej.
Aberracja chromatyczna – z punktu widzenia przyrządów optycznych – jest [{#wadą} / {zaletą} / {neutralną cechą}] soczewek [{skupiających} / {rozpraszających} / {#wszystkich}]. Jeśli nie zostanie odpowiednio skorygowana, to objawia się w [{teleskopach} / {mikroskopach} / {aparatach fotograficznych} / {#wszystkich tych przyrządach}]. Gdy przyrząd zawiera zwierciadło (zamiast soczewki), aberracja chromatyczna występuje w nim [{w większym stopniu} / {w podobnym stopniu} / {w znacznie mniejszym stopniu} / {#nie występuje w ogóle}].
Możliwe odpowiedzi:
1. I zasadzie dynamiki,
2. II zasadzie dynamiki,
3. III zasadzie dynamiki,
4. prawie powszechnego ciążenia.
Od starożytności uważano, że „naturalnym stanem” ciał jest spoczynek. Newton wskazał, że takim „naturalnym stanem” nie jest spoczynek, lecz ruch jednostajny prostoliniowy; mowa jest o tym w
- I zasadzie dynamiki;
- II zasadzie dynamiki;
- III zasadzie dynamiki;
- prawie powszechnego ciążenia;
Możliwe odpowiedzi:
1. I zasadzie dynamiki,
2. II zasadzie dynamiki,
3. III zasadzie dynamiki,
4. prawie powszechnego ciążenia.
Od starożytności uważano, że istnieje ogólny, bezpośredni związek pomiędzy siłą działającą na ciało a jego prędkością. Newton wskazał, że taki bezpośredni związek dotyczy nie prędkości, lecz przyspieszenia; mowa jest o tym w:
- I zasadzie dynamiki;
- II zasadzie dynamiki;
- III zasadzie dynamiki;
- prawie powszechnego ciążenia;
Możliwe odpowiedzi:
1. ich masy,
2. ich prędkości tuż przed zderzeniem,
3. II zasada dynamiki Newtona i umiejętność jej stosowania,
4. III zasada dynamiki Newtona i umiejętność jej stosowania,
5. wszystkie powyższe informacje i umiejętności.
Na drodze zderzyły się dwa pojazdy. Co jest niezbędne do rozstrzygnięcia, który z pojazdów zadziałał na ten drugi większą siłą?
- ich masy;
- ich prędkości tuż przed zderzeniem;
- II zasada dynamiki Newtona i umiejętność jej stosowania;
- III zasada dynamiki Newtona i umiejętność jej stosowania;
- wszystkie powyższe informacje i umiejętności;