Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres i własności funkcji gdzie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje wiedzę na temat przekształceń wykresów funkcji;
odczytuje własności z wykresu funkcji logarytmicznej po przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych;
oblicza wartości funkcji logarytmicznych, określonych za pomocą wzoru.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
objaśnienie nowej wiedzy,
praca z materiałem przygotowanym przez nauczyciela.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu dla uczniów,
domino matematyczne,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z poleceniami zawartymi w sekcji „Aplet”.
Uczniowie wspólnie analizują rozwiązania do poleceń.
Następnie w grupach 4 - osobowych rozwiązują ćwiczenia 1 - 6 z sekcji „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.
Praca w parach – układanie domina matematycznego dotyczącego dopasowania wzoru lub własności funkcji logarytmicznej do odpowiadającego mu wykresu.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel przypomina temat zajęć: „Wykres i własności funkcji gdzie ” i podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Kostki domina można wykorzystać podczas powtórzenia wiadomości w zagadnieniach dotyczących przekształceń wykresów funkcji logarytmicznych.