Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa pierwotna i wtórna organów roślinnych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz budowę pierwotną i wtórną organów roślinnych.
Wykażesz podobieństwa i różnice w budowie pierwotnej i wtórnej organów roślinnych.
Opiszesz najważniejsze struktury charakterystyczne dla budowy pierwotnej i wtórnej organów roślinnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
rozmowa kierowana;
symulacja;
mapa myśli;
obserwacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie wiadomości na temat pierwotnych i wtórnych tkanek roślinnych.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie otrzymują rozsypankę zawierającą terminy poznane na wcześniejszych zajęciach (tkanka pierwotna, tkanka wtórna, skórka – epiderma, kora pierwotna, walec osiowy, kambium – miazga twórcza, fellogen – miazga korkotwórcza) oraz ich definicje (zob. materiały pomocnicze – załącznik 1) i układają ją w parach. Nauczyciel nadzoruje pracę.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału i zapisują w zeszycie pięć pytań odnoszących się do tematu lekcji.
Nauczyciel informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz symulacją interaktywną. Przed rozpoczęciem pracy z tekstem i symulacją nauczyciel informuje uczniów, że będą przedstawiać poznane informacje w postaci mapy myśli.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje im arkusze papieru A1 oraz flamastry. Uczniowie tworzą mapy myśli porządkujące informacje zawarte w e‑materiale. Po upływie wyznaczonego czasu przekazują mapy następnej grupie, która weryfikuje i w razie potrzeby uzupełnia informacje. Plakaty przekazywane są od grupy do grupy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Gdy dana mapa myśli wróci do grupy macierzystej, zadanie się kończy.
Uczniowie wieszają i prezentują mapy myśli, odnosząc się do pytań sformułowanych we wstępnej fazie lekcji. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Uczniowie przeprowadzają obserwacje mikroskopowe za pomocą wirtualnego mikroskopu w sekcji „Grafika interaktywna”. Następnie wykonują polecenia nr 2, 3 i 5. Nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie kolejno losują kartki z elementami budowy organów roślinnych (zob. materiały pomocnicze – załącznik 2) – zadaniem ucznia jest wskazanie tego elementu na odpowiedniej ilustracji w sekcji „Przeczytaj” i określenie jego funkcji.
Nauczyciel prosi uczniów, by odnosząc się do kryteriów sukcesu, rozwinęli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…”.
Praca domowa:
Wykonaj polecenia do symulacji interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:
Symulację interaktywną można również wykorzystać na innych lekcjach dotyczących budowy pierwotnej i wtórnej łodygi i korzenia.