Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa pierwotna i wtórna organów roślinnych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
2. Rośliny lądowe i wtórnie wodne. Uczeń:
5) wykazuje związek budowy morfologicznej i anatomicznej (pierwotnej i wtórnej) organów wegetatywnych roślin z pełnionymi przez nie funkcjami;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz budowę pierwotną i wtórną organów roślinnych.

  • Wykażesz podobieństwa i różnice w budowie pierwotnej i wtórnej organów roślinnych.

  • Opiszesz najważniejsze struktury charakterystyczne dla budowy pierwotnej i wtórnej organów roślinnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • rozmowa kierowana;

  • symulacja;

  • mapa myśli;

  • obserwacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

Uczniowie przypominają sobie wiadomości na temat pierwotnych i wtórnych tkanek roślinnych.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie otrzymują rozsypankę zawierającą terminy poznane na wcześniejszych zajęciach (tkanka pierwotna, tkanka wtórna, skórka – epiderma, kora pierwotna, walec osiowy, kambium – miazga twórcza, fellogen – miazga korkotwórcza) oraz ich definicje (zob. materiały pomocnicze – załącznik 1) i układają ją w parach. Nauczyciel nadzoruje pracę.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału i zapisują w zeszycie pięć pytań odnoszących się do tematu lekcji.

  3. Nauczyciel informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz symulacją interaktywną. Przed rozpoczęciem pracy z tekstem i symulacją nauczyciel informuje uczniów, że będą przedstawiać poznane informacje w postaci mapy myśli.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje im arkusze papieru A1 oraz flamastry. Uczniowie tworzą mapy myśli porządkujące informacje zawarte w e‑materiale. Po upływie wyznaczonego czasu przekazują mapy następnej grupie, która weryfikuje i w razie potrzeby uzupełnia informacje. Plakaty przekazywane są od grupy do grupy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Gdy dana mapa myśli wróci do grupy macierzystej, zadanie się kończy.

  3. Uczniowie wieszają i prezentują mapy myśli, odnosząc się do pytań sformułowanych we wstępnej fazie lekcji. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  4. Uczniowie przeprowadzają obserwacje mikroskopowe za pomocą wirtualnego mikroskopu w sekcji „Grafika interaktywna”. Następnie wykonują polecenia nr 2, 3 i 5. Nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie kolejno losują kartki z elementami budowy organów roślinnych (zob. materiały pomocnicze – załącznik 2) – zadaniem ucznia jest wskazanie tego elementu na odpowiedniej ilustracji w sekcji „Przeczytaj” i określenie jego funkcji.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, by odnosząc się do kryteriów sukcesu, rozwinęli zdanie: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się…”.

Praca domowa:

Wykonaj polecenia do symulacji interaktywnej.

Materiały pomocnicze:

R1d5sas2yjQCB

Załącznik 1. Rozsypanka (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 168.19 KB w języku polskim
R1HUz88yiezAw

Załącznik 2. Elementy pierwotnej i wtórnej budowy rośliny – zagadnienia do losowania (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 171.75 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania symulacji interaktywnej:

Symulację interaktywną można również wykorzystać na innych lekcjach dotyczących budowy pierwotnej i wtórnej łodygi i korzenia.