Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Portret Cezarego Baryki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna pojęcie Bildungsroman;
uzasadni, czy Przedwiośnie Stefana Żeromskiego można czytać jako Bildungsroman;
omówi najważniejsze cechy charakteru Baryki;
oceni życiowe wybory głównego bohatera Przedwiośnia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie treści Przedwiośnia Stefana Żeromskiego ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki postaci Cezarego Baryki.
Uczniowie przynoszą lekturę na lekcję. Wystarczy jedna książka na parę.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przypomnienie tematyki Przedwiośnia. Prowadzący zajęcia zwraca uwagę, że Przedwiośnie nie było jedyną powieścią okresu międzywojennego, poruszającą problematykę odrodzenia państwa polskiego. Podaje inne przykłady: Generał Barcz Juliusza Kadena‑Bandrowskiego czy Pokolenie Marka Świdy Andrzeja Struga.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje zdobyte w ten sposób wiadomości.
Nauczyciel prosi uczniów: Zapoznajcie się ze schematem, w którym zawarto najważniejsze cechy Cezarego Baryki. Dopiszcie po dwa synonimy w części: cechy charakteru. Następnie uzupełnijcie schemat cytatami do co najmniej trzech wybranych elementów schematu i zredagujcie wypowiedź argumentacyjną uzasadniającą postrzeganie tej postaci.
Uczniowie mogą pracować w parach lub grupach.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dzielą się na grupy i rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Odpowiedzi omawiają z nauczycielem.
Nauczyciel prosi uczniów, aby ocenili życiowe wybory głównego bohatera Przedwiośnia.
Praca domowa:
Stwórz biogram Cezarego Baryki.
Materiały pomocnicze:
Artur Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1974.
Zdzisław Adamczyk, „Przedwiośnie”. Prawda i legenda, Poznań 2001.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.