Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Śmierć Rolanda – symboliczne znaczenie obrazów i motywów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zredaguje plan wystąpienia na temat: „Umieranie rycerza chrześcijańskiego to rytuał”;
dokona analizy wybranych fragmentów Pieśni o Rolandzie w celu wykazania zbieżności motywów obecnych w tym dziele z wybranymi miejscami w Biblii;
zinterpretuje fakt, że Roland umarł na wzgórzu;
wyjaśni znaczenie wybranych gestów Rolanda na polu bitwy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć: Rycerz był wojownikiem. Najważniejszym jego zadaniem była walka w dobrej sprawie. Musiał więc bronić swojego króla lub księcia, któremu ślubował wierność. W razie zagrożenia kraju rycerze mieli obowiązek stawić się na rozkaz władcy, by stanąć do walki z wrogiem. Za słuszną sprawę uznawano też walkę chrześcijańskich rycerzy z niewiernymi. Od rycerzy wymagano sprawnego posługiwania się bronią i waleczności, ponieważ od ich umiejętności zależał wynik bitwy.
Uczniowie tworzą wspólnie na tablicy mapę myśli wokół hasła: rycerz.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał: Śmierć Rolanda – symboliczne znaczenie obrazów i motywów. Prosi o zapoznanie się z tekstami z sekcji „Przeczytaj”. Chętni uczniowie (indywidualnie lub w parach) przygotowują krótkie omówienie treści tej sekcji.
Uczniowie prowadzą dyskusję na temat: Dlaczego zejście Rolanda ze świata stało się swoistym wzorcem dla innych rycerzy chrześcijańskich?
Nauczyciel włącza na dużym ekranie prezentację TED. Po jej obejrzeniu uczniowie w parach wyjaśniają, w jaki sposób przedstawione w utworze wydarzenia i czyny rycerskie odwołują się do tradycji pogańskich i do idei chrześcijańskich. Następnie redagują notatkę, w której wyjaśniają, w jaki sposób śmierć rycerza jest wpisana w porządek feudalny panujący w średniowieczu.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑3. Pozostałe ćwiczenia uczniowie wykonują w parach lub kilkuosobowych grupach.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel podaje kilka informacji jako ciekawostki, np.
Właściwie wszyscy średniowieczni rycerze to mężczyźni. Dawne zwyczaje nie pozwalały, by kobiety pełniły służbę rycerską. Zdarzały się jednak wyjątki. Przykładem kobiety‑rycerza jest Joanna d’Arc, która żyła w pierwszej połowie XV w. Stanęła na czele wojsk francuskich i dzielnie walczyła przeciw Anglikom.
Miejscem, gdzie rycerze mogli popisać się sprawnością we władaniu bronią i doskonalić swoje umiejętności, były turnieje rycerskie. Organizowali je na swych dworach królowie i książęta. W czasie turnieju odbywał się pojedynek na kopie, czyli długie włócznie przeznaczone do walki konnej. Polegał na tym, że przeciwnicy – jadąc na koniach – ruszali na siebie z wyciągniętą bronią. Wygrywał ten, który wytrącił tarczę z ręki rywalowi lub wysadził go z siodła. Czasem rycerze staczali na oczach widzów niezwykle zacięte walki. Zwycięzcy turnieju otrzymywali nagrody, na przykład zbroję i konia przeciwnika.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
W ostatnich zwrotkach Pieśni o Rolandzie znalazł się krótki opis śmierci Ganelona, ojczyma Rolanda, który zdradą doprowadził do śmierci swego pasierba. Kroniki wspominające o bitwie pod Roncevaux w ogóle nie zawierają tego motywu. Wyjaśnij, jaki byłby przekaz Pieśni, gdyby nie było opisu zemsty na Ganelonie.
Materiały pomocnicze:
Franco Cardini, Wojownik i rycerz, [w:] Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, tłum. M. Radożycka‑Paoletti, Warszawa 2000.
Aleksander Wit Labuda, Apoteoza Rolanda i polska topika bohaterskiej śmierci, „Pamiętnik Literacki” 1987, nr 78.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.