Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Jedyne takie dwudziestolecie… – kultura polska okresu międzywojennego (podsumowanie)

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
2. Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określa na podstawie tekstu, na jakie zmiany kultury po I wojnie światowej zwracają uwagę autorzy tekstu;

  • bierze udział w dyskusji na temat priorytetów i nadziei Polaków w kwestii kultury po odzyskaniu przez Polskę niepodleglości;

  • wymienia zadania literatury przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości
    i po tym fakcie;

  • omawia sposób postrzegania powinności poety i poezji przez artystów dwudziestolecia;

  • wskazuje postulaty dotyczące sposobu funkcjonowania kultury w odrodzonym
    po latach niewoli państwie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • fiszki.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel odczytuje fragment tekstu.
    Doświadczenia Wielkiej Wojny wywarły ogromny wpływ na przemiany w kulturze i sztuce. Kierunki artystyczne, powstające pod wpływem tragedii konfliktu zbrojnego, przesycone były pesymizmem i oddawały niepokoje społeczeństwa europejskiego. [...] pod wpływem doświadczeń na frontach I wojny światowej w wielu krajach rozwinęła się powieść pacyfistyczna [...]. W muzyce można zauważyć [...] położenie nacisku na walor brzmienia.
    [...] do rewolucyjnych zmian doszło także w tańcu. Balet rosyjski Siergieja Diagilewa odrzucił dotychczas obowiązujące, klasyczne reguły [...]. Zupełnie nowy styl pełnego ekspresji tańca wprowadziła także amerykańska tancerka Isadora Duncan.
    Od początku XX wieku nastąpił niesłychany rozwój kina.
    Źródło: Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia XX w., Warszawa 2012, s. 930.
    Prosi uczniów o krótką odpowiedź, na jakie charakterystyczne zmiany w obszarze kultury po I wojnie światowej zwracają uwagę autorzy tekstu.

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Nauczyciel zapisuje na tablicy początki zdań i prosi, by uczniowie przepisali je do zeszytów i zredagowali ich zakończenia.
    - Dwudziestolecie międzywojenne to epoka...
    - Młodzi autorzy dwudziestolecia pragnęli, aby ich twórczość...
    - Po odzyskaniu niepodległości Polacy pragnęli...

  2. Uczniowie na podstawie tekstu Aliny Kowalczykowej Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918–1939 (sekcja „Audiobook”) podejmują dyskusję na temat: Z czym wiązały się priorytety oraz nadzieje Polaków w kwestii kultury
    po odzyskaniu przez Polskę niepodległości? Nauczyciel moderuje dyskusję,
    dba o porządek rozmowy i wspomaga uczniów, jeśli jest taka potrzeba.

  3. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 2 z sekcji „Audiobook”. Chętna osoba prezentuje odpowiedź.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przed lekcją przygotował fiszki i włożył je do woreczka. Przechodzi między ławkami i prosi uczniów o wylosowanie jednej, o głośnie przeczytanie zapisanego sformułowania i opracowanie wylosowanego zagadnienia. Uczniowie, którzy wylosowali fiszkę, dobierają sobie do zespołu koleżanki i kolegów. Razem przygotowują krótką wypowiedź i prezentują ją na forum klasy.
    Na kolejnych fiszkach nauczyciel zapisał:
    - Zadania literatury przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości i po tym fakcie.
    - Sposób postrzegania powinności poety i poezji przez artystów dwudziestolecia.
    - Postulaty dotyczące sposobu funkcjonowania kultury w odrodzonym po latach niewoli państwie.

Praca domowa:

  1. Która wizja powinności literatury jest bliższa współczesnemu człowiekowi – romantyczna czy wywodząca się z dwudziestolecia międzywojennego? Uzasadnij swoją odpowiedź, formułując dwa argumenty.

Materiały pomocnicze:

  • Andrzej Zawada, Dwudziestolecie literackie, Wrocław 1998.

  • Alina Kowalczykowa, Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918–1939, Warszawa 1981.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.