Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Uzupełnij poniższą tabelę, biorąc pod uwagę zadania literatury przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości i po tym fakcie. Odnieś się do treści audiobooka.

R111UL2dl3CM4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RxEDz3UIeKygg
(Uzupełnij).
Ra86j1wiU3LYs1
Ćwiczenie 2
Pojawiające się w wierszu Antoniego Słonimskiego sformułowanie Odrzucam oto płaszcz Konrada oznaczało: Możliwe odpowiedzi: 1. demonstracyjne zanegowanie wzorców literatury romantycznej., 2. zapowiedź zerwania z dotychczasowym postrzeganiem powinności literatury., 3. zapowiedź krytycznej reinterpretacji III części Dziadów Adama Mickiewicza., 4. pochwałę wzorców romantycznych, od których zaczęli odżegnywać się młodzi artyści.
R2m16RBVmqKzT1
Ćwiczenie 3
Wskaż sformułowania najpełniej oddające charakter literatury oraz sztuki dwudziestolecia międzywojennego. Skorzystaj w tym celu z informacji zawartych w audiobooku. Możliwe odpowiedzi: 1. zwrócona ku sprawom dnia codziennego, 2. fascynacja nowoczesnością, 3. skupiona na narodowej martyrologii, 4. antyprogramowość, 5. zaangażowanie społeczne, 6. skomercjalizowana, 7. zwolniona ze społecznych powinności, 8. skierowana do masowego odbiorcy, 9. powielająca romantyczne wzorce
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego w opinii Aliny Kowalczykowej do kreowania zasad nowej literatury w Polsce szczególnie uprawnieni byli ludzie młodzi.

R1I6J6k5hjXtH
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się afiszowi kawiarni ,,Pod Picadorem”, w której czytali swoje wiersze młodzi polscy poeci. Napisz, w jaki sposób postrzegali powinności poety i poezji artyści, biorąc pod uwagę poszczególne elementy grafiki.

Zapoznaj się z opisem afisza kawiarni ,,Pod Picadorem”, w której czytali swoje wiersze młodzi polscy poeci. Napisz, w jaki sposób postrzegali powinności poety i poezji artyści, biorąc pod uwagę poszczególne elementy grafiki.

R1DUniZ06mYwp
Afisz kawiarni Pod Picadorem.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1FXzrl4YD9i5
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z wierszem Jana Lechonia Herostrates, a następnie udowodnij,
że stanowi on wykładnię postulatów dotyczących sposobu funkcjonowania kultury w odrodzonym po latach niewoli państwie. Sformułuj dwa argumenty.

Jan Lechoń Herostrates

Czyli to będzie w Sofji, czy też w Waszyngtonie,
Od egipskich piramid do śniegów Tobolska,
Na tysiączne się wiorsty rozsiadła nam Polska,
Papuga wszystkich ludów — w cierniowej koronie.

Kaleka, jak beznodzy żołnierze szpitalni,
Co będą ze łzą wieczną chodzili po świecie.
Taka wyszła nam Polska z urzędu w powiecie
I taka się powlokła do robót — w kopalni.

Dziewczyna, na matczyne niepomna przestrogi,
Nieprawny dóbr sukcesor, oranych przez dzieci,
Robaczek świętojański, co w nocy zaświeci,
Wspomnieniem dawnych bogactw żyjący ubogi.

A dzisiaj mi się w zimnym powiewie jesieni,
W szeleście rdzawych liści, lecących z kasztanów,
Wydała kościotrupem z pod wszystkich kurhanów,
Co czeka trwożny chwili, gdy ciało odmieni.

O! zwalcież mi Łazienki królewskie w Warszawie,
Bezduszne, zimnym rylcem drapane marmury,
Pokruszcie na kawałki gipsowe figury,
A Ceres kłosonośną utopcie mi w stawie.

Czy widzisz te kolumny na wyspie w teatrze,
Co widok mi zamknęły daleki naścieżaj?
Ja tobie rozkazuję! W te słupy uderzaj
I bij w nie, aż rozkruszysz, aż ślad się ich zatrze.

Jeżeli gdzieś, na Starem pokaże się Mieście,
I utkwi w was Kiliński swe oczy zielone,
Zabijcie go! — A trupa zawleczcie na stronę
I tylko wieść mi o tem radosną przynieście.

Ja nie chcę nic innego, niech jeno mi płacze
Jesiennych wiatrów gędźba w półnagich badylach,
A latem niech się słońce przegląda w motylach,
A wiosną niechaj wiosnę, nie Polskę, zobaczę.

Bo w nocy spać nie mogę i we dnie się trudzę
Myślami, co mi w sercu wzrastają zwątpieniem,
I chciałbym raz zobaczyć, gdy przeszłość wyżeniem,
Czy wszystko w pył rozkruszę, czy... Polskę obudzę.

5 Źródło: Jan Lechoń, Herostrates, [w:] Antologia poezji polskiej, red. A. Grzegorzewski, Katowice 2006, s. 304.
Rb6aD6Ab6epwN
Argument pierwszy (Uzupełnij) Argument drugi (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zdecyduj, czy biorąc pod uwagę charakter kultury w dwudziestoleciu międzywojennym, wiersz Jana Lechonia Herostrates można określić mianem kontrowersyjnego. Sformułuj jeden argument odnoszący się do tekstu.

RIGqePywa9mWb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem rozprawy Aliny Kowalczykowej Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918–1939, a następnie wyjaśnij, czy artyści pozostali w swoim podejściu do literatury wierni ideałom pierwszych lat wolności. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Alina Kowalczykowa Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918–1939

Gdyby porównać atmosferę polskiego życia literackiego okresu pierwszych lat niepodległości z drugą połową lat dwudziestych, różnice okazałyby się ogromne. Szybko opadła powojenna euforia nastrojów; formy działalności literackiej uległy zasadniczej ewolucji. (...) Swoistym paradoksem był fakt,
iż mimo że największą popularność u wyrobionej publiczności zdobyli sobie poeci – dokładnie w połowie lat dwudziestych wyraźnie właśnie oni od poezji się odwracają, rezygnują niemal z wierszy na rzecz innych form literackich; w porównaniu z istną lawiną tomików poetyckich, jakie ukazały się do roku 1925, lata następne wydają się ubogie. (...) Działalność literacka przyjmowała teraz formy bardziej stabilne. Zamknął się okres nieustannej improwizacji, w którym kontaktom z czytelnikiem nadawały ton imprezy o posmaku nieraz skandalicznym, jednodniówki, ulotki, głośne wieczory autorskie, zatargi poetów z policją, efemeryczne pisemka, kiedy publiczność zdobywano szturmem, a aktywność literacka miała w sobie wiele z żywiołowej zabawy (...). Teraz, w połowie lat dwudziestych, literatura ulegała szybko instytucjonalizacji. Zmieniła się sytuacja pisarza, ewoluował jego stosunek
do literatury jako powołania czy zawodu.

6 Źródło: Alina Kowalczykowa, Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918–1939, Warszawa 1981, s. 173–174.
RdRyryBdMvmrJ
(Uzupełnij).
Praca domowa

Która wizja powinności literatury jest bliższa współczesnemu człowiekowi – romantyczna czy wywodząca się z dwudziestolecia międzywojennego? Uzasadnij swoją odpowiedź, formułując dwa argumenty.