Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Mikroskop i lupa w obserwacjach biologicznych
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, biologia
Ogólny cel kształcenia
Uczeń potrafi wykonać obserwację mikroskopową.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się.
Cele operacyjne (szczegółowe)
Uczeń:
podaje przykłady zastosowań różnych przyrządów optycznych służących do obserwacji obiektów biologicznych;
przygotowuje preparat mikroskopowy w kropli wody;
przeprowadza obserwację mikroskopową;
opracowuje dokumentację obserwacji mikroskopowej.
Metody / techniki kształcenia
pokaz
obserwacja
Formy organizacji pracy
indywidualna,
grupowa,
zbiorowa.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Przedstawienie celu zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o podanie jakie znają przyrządy optyczne służące do obserwacji biologicznych. Gdy uczniowie wymieniają znane im urządzenia pyta co można przy ich pomocy obserwować. Następnie informuje uczniów, że na bieżącej lekcji poznają podstawy korzystania z lupy stereoskopowej i mikroskopu optycznego – urządzeń pozwalających obserwować obiekty biologiczne
w dużym powiększeniu.Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia filmu pt. Mikroskop i lupa w obserwacjach biologicznych. Informuje ich również, że na filmie przedstawione będą podstawowe zasady dokonywania obserwacji przy użyciu lupy stereoskopowej i mikroskopu, na które poleca im zwrócić szczególną uwagą ponieważ informacje te będą musieli wykorzystać w pracy na ocenę podczas dalszej części lekcji.
Uczniowie oglądają film Mikroskop i lupa w obserwacjach biologicznych podzielony na bloki:
Obserwacje w różnych powiększeniach
Budowa i działanie lupy stereoskopowej
Budowa i działanie mikroskopu
Przygotowywanie preparatów mikroskopowych
Dokumentacja obserwacji
Po zakończeniu projekcji nauczyciel prosi uczniów o wystawienie z zaplecza gabinetu biologicznego jednego mikroskopu i jednej lupy stereoskopowej, które umieszcza na pierwszych ławkach.
Następnie nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy, do przygotowania i przeprowadzenia obserwacji mikroskopowej (w załączeniu), liście moczarki kanadyjskiej oraz szkiełka podstawowe i nakrywkowe, po jednym na grupę uczniów, pęsety i zakraplacze.
Na podstawie instrukcji z karty pracy, pod kontrolą i z pomocą nauczyciela uczniowie w grupach 3‑4 osobowych wykonują preparaty mikroskopowe liścia moczarki kanadyjskiej.
W trakcie gdy uczniowie przygotowują swoje preparaty nauczyciel układa pod lupą stereoskopową zakonserwowany okaz owada.
Następnie uczniowie, z grupy która pierwsza wykonała preparat podchodzą z nim do mikroskopu. Przy pomocy nauczyciela układają preparat na stoliku mikroskopu, regulują ostrość obrazu i dokonują krótkiej obserwacji. Każdy uczeń z grupy musi mieć możliwość obejrzenia preparatu pod mikroskopem. Po nich w ten sam sposób dokonują obserwacji swoich preparatów uczniowie z kolejnych grup.
W międzyczasie inni uczniowie dokonują obserwacji owada pod lupą stereoskopową.
Nauczyciel wybiera spośród przygotowanych przez uczniów preparatów najlepszy i jego obraz mikroskopowy wyświetla, poprzez podłączony do mikroskopu rzutnik lub komputer na dużym ekranie. Jeżeli nie ma możliwości pokazania obrazu z mikroskopu na ekranie nauczyciel wyświetla na nim przygotowane wcześniej zdjęcie preparatu liścia moczarki kanadyjskiej oglądanego pod mikroskopem.
Uczniowie na podstawie obrazu na ekranie wykonują w swoich kartach pracy dokumentację obserwacji mikroskopowej w postaci rysunku z opisem, odpowiednio podpisanego.
Faza podsumowująca
Wybrani uczniowie zbierają karty pracy uczniów, które będą podlegały ocenie i przekazują je nauczycielowi. W tym czasie nauczyciel pyta
o problemy jakie napotkali poszczególni uczniowie podczas przygotowania preparatów, obserwacji i wykonywania dokumentacji,
a następnie omawia te problemy dla całej klasy.Następnie uczniowie czyszczą szkiełka, które otrzymali do mikroskopowania i zwracają je nauczycielowi oraz sprzątają swoje miejsca pracy. Wybrani uczniowie składają mikroskop i lupę, które służyły do obserwacji podczas lekcji, do pojemników transportowych i odnoszą
do zaplecza gabinetu.
Praca domowa
Wykonanie indywidualne ćwiczeń interaktywnych stanowiących element e‑materiału do lekcji.
Metryczka
Tytuł
Mikroskop i lupa w obserwacjach biologicznych
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
1.3. Mikroskop i lupa w obserwacjach biologicznych
Przedmiot
Biologia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa
Nowa podstawa programowa
Uczeń:
dokonuje obserwacji mikroskopowych komórki (podstawowej jednostki życia), rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) podstawowe elementy budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) i przedstawia ich funkcje.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się,
inicjatywność i przedsiębiorczość.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wymienienie przykładów zastosowania różnych przyrządów optycznych służących do obserwacji;
przygotowanie preparatu mikroskopowego w kropli wody;
przeprowadzenie obserwacji mikroskopowej;
opracowanie dokumentacji obserwacji mikroskopowej.
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/130053/v/latest/t/student-canon/m/iP3o4b18H7