Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: historia
Temat: Konflikt polsko‑ukraiński i ludobójstwo ludności polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny zbrodni dokonanych przez Ukraińców na Polakach na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej;
omawia przebieg dramatycznych wydarzeń na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej;
wskazuje różnice w postrzeganiu przyczyn rzezi wołyńskiej w Polsce i na Ukrainie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
elementy dramy.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Konflikt polsko‑ukraiński i ludobójstwo ludności polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z pierwszym akapitem tekstu w sekcji „Przeczytaj” tak, aby uczniowie mogli omówić relacje polsko‑ukraińskie w okresie międzywojennym.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? W ten sposób uczniowie formułują obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Rekapitulacja wtórna: wybrani uczniowie wymieniają przyczyny konfliktów polsko‑ukraińskich w okresie międzywojennym oraz wskazują na mapie II Rzeczypospolitej obszary zamieszkiwane przez ludność ukraińską.
Nauczyciel omawia sytuację na byłych ziemiach II RP i stosunek obu okupantów (niemieckiego i sowieckiego) do kwestii niepodległości Ukrainy oraz relacji polsko‑ukraińskich.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel prosi, aby uczniowie podzielili się na czteroosobowe grupy. Odtwarza drugi film (omawiający rzeź wołyńską), uczniowie notują najważniejsze ich zdaniem informacje. Następnie uczniowie w grupach wykonują polecenie 5: opracowują tekst oskarżenia. Po ustalonym czasie przedstawiciele losowo wybranych grup prezentują efekty swojej pracy, pozostali uczniowie mogą się do nich odnosić.
Praca z fragmentem tekstu z sekcji „Przeczytaj” (akapit „Konflikt pamięci”). Uczniowie w grupach na podstawie tekstu formułują po trzy pytania zaczynające się od słowa „dlaczego”. Uczniowie z jednej grupy zadają swoje pytania przedstawicielom pozostałych grup.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach nad ćwiczeniem 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wybrani uczniowie proponują inne niż pomniki formy upamiętnienia ofiar zbrodni ukraińskich nacjonalistów na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Na koniec prowadzący może ocenić pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Obejrzyj oba filmy, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia – z wyłączeniem polecenia 5.
Materiały pomocnicze:
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
G. Motyka, Wołyń ’43. Ludobójcza czystka – fakty, analogie, polityka historyczna, Kraków 2016.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może prosić uczniów o obejrzenie filmów przed zajęciami, a wybrane osoby o przygotowanie prezentacji na temat ludobójstwa dokonanego na ludności polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej. Wówczas w trakcie fazy realizacyjnej uczniowie przechodzą bezpośrednio do wykonywania poleceń.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 8: Bełżec. Pomnik pamięci Polaków, ofiar mordu UPA na pasażerach pociągu relacji Bełżec–Lwów w czerwcu 1944 r.; AHarmonyA, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 8: Pomnik upamiętniający ofiary rzezi wołyńskiej na cmentarzu Rakowickim w Krakowie; Zygmunt Put – Zetpe0202, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 8: Pomnik poświęcony ofiarom rzezi wołyńskiej w Lubinie; Glaube, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 8: Pomnik ku czci pomordowanych na Kresach Południowo‑Wschodnich w latach 1939–1947 we Wrocławiu; pawulon/fotopolska.eu, CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 8: Obelisk upamiętniający ofiary rzezi wołyńskiej w Kłodzku; Glaube, CC BY 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 8: Tablica upamiętniająca ofiary rzezi wołyńskiej w kościele św. Brygidy w Gdańsku; Starscream, CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 8: Pomnik poświęcony pamięci ofiar rzezi wołyńskiej w Lublinie; Glaube, CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.