Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest moment magnetyczny? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wykonuje prosty pokaz z igłą magnetyczną i magnesem. Igła ustawia się wzdłuż linii pola magnetycznego, ale wyprowadzona z położenia równowagi wykonuje obrotowe drgania, tzw. drgania zwrotne. Wniosek z tego prostego eksperymentu jest taki, że niektóre obiekty obracają się w polu magnetycznym. Takie obiekty nazywamy dipolami. Nauczyciel pyta uczniów o inne przykłady dipoli magnetycznych. Powinni wymienić: ramkę z prądem, magnes, zwojnicę. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza definicję momentu magnetycznego. Korzystając z tej definicji pokazuje na przykładzie prostokątnej ramki z prądem, że moment magnetyczny pętli z prądem można obliczyć mnożąc natężenie prądu płynącego w pętli przez wartość rozpiętej na niej powierzchni. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 3, 4, i 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Nauczyciel na podstawie wypowiedzi uczniów nauczyciel określa w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 5, 6 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek można z powodzeniem zastosować jako element nauczania wyprzedzającego przy realizacji materiału dotyczącego substancji w polu magnetycznym (para-, dia – , ferromagnetyzm). |