Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Traktat wersalski. Szanse i zagrożenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
ocenia, czy rację mieli Niemcy, uważając, że postanowienia traktatu wersalskiego były dla ich państwa zbyt surowe;
wyjaśnia, dlaczego gen. Ferdynand Foch powiedział o traktacie wersalskim, że
to nie pokój, to zawieszenie broni na dwadzieścia lat
;formułuje własne propozycje dotyczące traktatów pokojowych po I wojnie światowej oraz zasad funkcjonowania Ligi Narodów, tak by zagwarantowały one większą stabilizację w Europie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i poleca uczniom lub wybranej osobie, aby sformułowała kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 – Dwudziestoletni interwał
Grupa 2 - Sprawiedliwy pokój czy krzywdzący dyktat?
Grupa 3 - Dążenie do odwetu
Grupa 4 - Bałkanizacja
Grupa 5 - Na straży pokoju
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Do argumentów której strony – obrońcy czy przeciwnika Ligi Narodów – się przychylasz? Czy uważasz, że powstanie tej organizacji było ważnym elementem kształtowania się idei bezpieczeństwa zbiorowego, czy może jesteś odmiennego zdania? Uzasadnij odpowiedź.” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel czyta polecenie 2: „Sformułuj trzy propozycje, które mogłyby zwiększyć skuteczność Ligi Narodów w rozwiązywaniu konfliktów. Jak myślisz, dlaczego nie zostały one wprowadzone w życie?” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia w różnych układach: samodzielnie, następnie w parach lub grupach, a na koniec wspólnie. Omawiają poprawność wykonanych ćwiczeń, nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Traktat wersalski. Szanse i zagrożenia” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Puls Publications, Londyn 1992.
M. Kitchen, Historia Europy 1919–1939, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992.
M. Miller, Peacemaking, Peacekeeping – International Relations, 1918–36, w: 20th Century World History, Course Companion, Oxford 2009.
J. Holzer, Pouczająca lekcja Wersalu, „Gazeta Wyborcza”, 3–4 VII 1999.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.