| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu . VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 8) opisuje funkcje diody jako elementu przewodzącego w jednym kierunku oraz jako źródła światła. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 14) opisuje funkcje diody jako elementu przewodzącego w jednym kierunku, przedstawia jej zastosowanie w prostownikach oraz jako źródła światła. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni mechanizm działania diody półprzewodnikowej,
opisuje wpływ przyłożonego napięcia na natężenie prądu płynącego przez diodę,
uzasadni, dlaczego prąd płynie przez diodę tylko w jedną stronę,
przeanalizuje i zinterpretuje zależność natężenia prądu płynącego przez diodę od przyłożonego napięcia.
zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań,
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
| praca zespołowa, praca w parach |
| animacja pokazująca przepływ prądu przez diodę w zależności od przyłożonego napięcia, wykres charakterystyki prądowo‑napięciowej diody, zestawy zadań |
| |
|
|
Pytanie nauczyciela: Jak zbudowana jest dioda? Oczekiwana odpowiedź: Dioda zbudowana jest z połączonych ze sobą półprzewodników typu p i n. Na złączu powstaje bariera ładunków i związana z nim bariera napięcia elektrycznego. |
|
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela analizują animację ilustrującą wpływ wartości i kierunku napięcia na natężenie prądu płynącego przez złącza p – n i formułują wniosek o jednokierunkowym przewodzeniu prądu przez diodę. Następnie uczniowie analizują wykres zależności natężenia od napięcia przyłożonego do diody. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania: 1‑4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. |
|
Zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Może być wykorzystywane w realizacji innych tematów o diodach i przy powtarzaniu wiadomości. |