Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: W jaki sposób możesz wpływać na decyzje władz?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
2) przygotowuje materiał do zamieszczenia w internecie na temat działań indywidualnych lub grupowych w życiu publicznym (np. w wątku publicznym swojego profilu na portalach społecznościowych lub na blogu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zdefiniuje pojęcie partycypacji obywatelskiej;
oceni znaczenie uczestnictwa obywateli w życiu społecznym dla demokratyzacji życia politycznego;
porównuje różne formy aktywności i ocenia ich znaczenie;
rozróżnia różne formy zgromadzeń publicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja plenarna.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zostają poproszeni o zastanowienie się, jakie są właściwe postawy obywateli w państwie demokratycznym. Katalog tych postaw zostaje wypisany na tablicy.
2. Wykorzystując burzę mózgów, klasa wraz z nauczycielem tworzy definicję partycypacji.
Faza realizacyjna
1. Klasa podzielona jest na równoliczne grupy. Każda z grup proszona jest o odnalezienie w sieci ustawy regulującej jedną z form aktywności obywatelskiej. Grupy przygotowują krótką informację na temat definicji tej aktywności i jej uregulowań w polskim prawie.
2. Przedstawiciele grup przedstawiają wyniki swojej pracy pozostałym uczniom. Nauczyciel prowokuje dyskusję na temat najbardziej efektywnej formy aktywności obywatelskiej.
Faza podsumowująca
1. Klasa w ramach podsumowania proszona jest o stworzenie krótkich definicji różnych aktywności i wypisanie ich na tablicy.
2. Wybrana osoba ma podsumować lekcję i ocenić znaczenie aktywności obywatelskich dla funkcjonowania państwa demokratycznego.
Praca domowa:
Sprawdź, czy w twojej gminie istnieje możliwość partycypacji w budżecie obywatelskim. Przygotuj wniosek i go uzasadnij.
Materiały pomocnicze:
A. Antoszewski, R. Herbut, Demokracje zachodnioeuropejskie, Wrocław 2007.
Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, (red.) K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna moze posłużyć uczniom jako inspiracja do stworzenia scenek dramowych przedstawiających różne formy partycypacji obywatelskiej.