Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: System stalinowski w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej;
15) przedstawia niedemokratyczny charakter polskich rozwiązań polityczno‑ustrojowych z okresu tzw. Polski Ludowej (monizm, kierownicza rola gremiów decyzyjnych PZPR, system fikcji ustrojowych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje system polityczny budowany w Polsce w latach 1947–1956;
analizuje najważniejsze dokumenty kształtujące system polityczne w PRL;
ocenia wpływ Józefa Stalina na kształt systemu politycznego w Polsce;
wskazuje na rolę Rosjan w polskich władzach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Burza mózgów. Uczniowie przypominają definicję totalitaryzmu.
3. Praca w parach. Korzystając z zasobów internetowych, pary przypominają sobie pytania i wyniki referendum z 1946 r. oraz wyniki wyborów parlamentarnych z 1947 r. Na ich podstawie dyskutują na temat okoliczności kształtowania się władz PRL.
Faza realizacyjna
1. Praca w grupach z materiałem źródłowym. Zespoły analizują tekst Małej konstytucji z 1947 r. Uczniowie powinni odnieść się do Konstytucji marcowej i wskazać zmiany, jakie zostały wprowadzone w kompetencjach poszczególnych organów władzy. Po przeanalizowaniu tekstu wnioski zostają przedstawione na forum i wypisane na tablicy.
2. Uczniowie zmieniają losowo zespoły i analizują fragmenty konstytucji z 1952 r. pod kątem zmian w strukturze władz, które wprowadziła. Zadaniem zespołów jest scharakteryzowanie systemu politycznego bazującego na zasadzie jednolitości władzy państwowej. Na tablicy powinna znaleźć się przygotowana przez uczniów mapa myśli, która przedstawia zmiany w systemie politycznym PRL.
Faza podsumowująca
1. Praca z audiobookiem. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie wykonują dołączone do niego ćwiczenie 1 i przedstawiają swoje odpowiedzi na forum. Następnie oceniają wpływ Józefa Stalina i jego współpracowników na kształt systemu politycznego PRL. Wybrana/chętna osoba podsumowuje wypowiedzi reszty klasy.
2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Praca domowa:
Napisz krótkie wypracowanie na temat: „Scharakteryzuj system jednolitości władzy państwowej na przykładzie konstytucji z 1952 r.”.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Garlicki, Stalinizm, Warszawa 1993.
Krystyna Kersten, Polacy, Żydzi, komunizm: Anatomia półprawd, 1939‑68, Londyn 1992.
Krystyna Kersten, Między wyzwoleniem a zniewoleniem: Polska 1944‑1956, Warszawa 1993.
Teresa Torańska, Oni, Warszawa 1997.
Dariusz Jarosz, Różne oblicza PRL, tygodnikprzeglad.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany do stworzenia przez uczniów własnej prezentacji dotyczącej kultu jednostki.