Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Układy równań wyższych stopni, prowadzące do układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Układy równań. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca układ równań tak, aby otrzymać układ równoważny
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą podstawiania
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą przeciwnych współczynników
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą wyznacznikową
wykorzystuje wzory skróconego mnożenia do zapisywania równań w postaci iloczynowej
rozwiązuje układy równań wyższych stopni, prowadzące do układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
tworzy i wykorzystuje algorytmy rozwiązywania układów równań
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stacje eksperckie
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie będą pracować metodą stacji eksperckich.
Ośmiu uczniów tworzy cztery grupy eksperckie i przygotowuje informacje na temat metod rozwiązywania układów równań.
Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą podstawiania – przypomnienie informacji.
Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą przeciwnych współczynników – przypomnienie informacji.
Rozwiązywanie układów równań liniowych metodą wyznacznikową – przypomnienie informacji.
Rozwiązywanie układów równań wyższych stopni, prowadzących do układów równań liniowych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
Pracując w parach, uczniowie oglądają animację i wykonują polecenie umieszczone pod nią.
Uczniowie analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”, eksperci wspierają pozostałych uczniów, wyjaśniają wątpliwości.
Pracując w parach, uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1‑4. Nauczyciel oraz eksperci nadzorują pracę grup i wyjaśniają wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, omawia pracę ekspertów oraz wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5- 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów do powtórzenia wiadomości z lekcji oraz przez ekspertów do przygotowania materiałów na lekcję. Animacja pomaga przypomnieć wzory skróconego mnożenia i usystematyzować wiedzę dotyczącą układów równań liniowych.