Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Józef Ginter, Michał Kurek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Polaryzacja światła

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
X. Fale i optyka. Uczeń:
14) rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną poprzeczną; rozróżnia światło spolaryzowane i niespolaryzowane.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. określi, na czym polega polaryzacja światła,

  2. wyjaśni różnicę między falą spolaryzowaną a niespolaryzowaną,

  3. opisze zasadę działania polaryzatora,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań.

Strategie nauczania

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty

Metody nauczania

wykład informacyjny, pogadanka

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

polaryzator, komputer, telefon

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Polaryzacja światła”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o różnice pomiędzy falą poprzeczną i podłużną. Następnie zadaje pytanie o falową naturę światła – o ośrodek, jaki drga i jaki jest to typ fali. Następnie przy pomocy polaryzatora pokazuje, że jasność obrazu monitora zależy od jego ustawienia.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wprowadza pojęcie polaryzacji fali elektromagnetycznej. Omawia różnice między falą spolaryzowaną, spolaryzowaną częściowo i niespolaryzowaną. Nauczyciel wyjaśnia działanie polaryzatora i jego wpływ na fale różnie spolaryzowane. Uczniowie podają przykłady, kiedy spotkali się z polaryzatorami w życiu codziennym.

Faza podsumowująca:

W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia polaryzacji fali uczniowie rozwiązują zadania 1., 3. i 6. z zestawu ćwiczeń e‑materiału.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o polaryzacji fali uczniowie rozwiązują zadania: 2., 4., 7. z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja może posłużyć do wyjaśnienia, czym jest fala spolaryzowana lub wyjaśnienia zasady działania polaryzatora. Może też służyć do powtórzenia wiadomości o polaryzacji światła.