Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Polaryzacja światła |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pogadanka |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | polaryzator, komputer, telefon |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Polaryzacja światła” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o różnice pomiędzy falą poprzeczną i podłużną. Następnie zadaje pytanie o falową naturę światła – o ośrodek, jaki drga i jaki jest to typ fali. Następnie przy pomocy polaryzatora pokazuje, że jasność obrazu monitora zależy od jego ustawienia. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie polaryzacji fali elektromagnetycznej. Omawia różnice między falą spolaryzowaną, spolaryzowaną częściowo i niespolaryzowaną. Nauczyciel wyjaśnia działanie polaryzatora i jego wpływ na fale różnie spolaryzowane. Uczniowie podają przykłady, kiedy spotkali się z polaryzatorami w życiu codziennym. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia polaryzacji fali uczniowie rozwiązują zadania 1., 3. i 6. z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o polaryzacji fali uczniowie rozwiązują zadania: 2., 4., 7. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może posłużyć do wyjaśnienia, czym jest fala spolaryzowana lub wyjaśnienia zasady działania polaryzatora. Może też służyć do powtórzenia wiadomości o polaryzacji światła. |