Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Konstruowanie kluczy do oznaczania organizmów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Pogłębianie wiedzy z zakresu różnorodności biologicznej oraz zjawisk i procesów biologicznych zachodzących na różnych poziomach organizacji życia. Uczeń:
1) opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Zasady klasyfikacji i sposoby identyfikacji organizmów. Uczeń:
3) ustala przynależność gatunkową organizmu, stosując właściwy klucz do oznaczania organizmów; porządkuje hierarchicznie podstawowe rangi taksonomiczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz zasadę konstruowania i posługiwania się kluczem dychotomicznym do oznaczania organizmów.

  • Samodzielnie skonstruujesz klucz dychotomiczny do oznaczania określonych organizmów na podstawie podanych cech.

  • Wskażesz wady i zalety klucza dychotomicznego jako fenetycznej metody oznaczania organizmów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • symulacja;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Konstruowanie kluczy do oznaczania organizmów”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 (w którym mają za zadanie uzupełnić tekst dotyczący kluczy do oznaczania organizmów) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Uczniowie przypominają wiadomości z poprzedniej lekcji, odpowiadając na pytania zadane przez nauczyciela:
    – Jaka jest różnica między kluczem dychotomicznym i politomicznym?
    – Jakie znacie przykłady kluczy dychotomicznych?
    – Jakie są zasady ich działania?
    Prowadzący zajęcia informuje uczniów, że na dzisiejszej lekcji będą samodzielnie konstruować klucze do oznaczania organizmów.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie, pracując w parach, za pomocą symulacji interaktywnej budują dychotomiczny klucz numeryczny do oznaczania gatunków owadów z rzędu motyli (polecenie nr 1) oraz gatunków drzew z rodziny mydleńcowatych (polecenie nr 2). Uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane zespoły przedstawiają swoje rozwiązania na forum klasy.

  2. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 6, w którym mają za zadanie uzupełnić schemat, przeciągając w odpowiednie miejsca podane propozycje pytań, które mogą zostać użyte w kluczu dychotomicznym do odróżnienia od siebie organizmów. Następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wybrane osoby przedstawiają swoją odpowiedź na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie interaktywne nr 7, w którym mają za zadanie zaproponować przynajmniej trzy pytania, które mogą zostać użyte w kluczu dychotomicznym do odróżnienia od siebie organizmów widocznych na przedstawionych ilustracjach. Następnie porównują swoje odpowiedzi z inną parą. Wybrane osoby przedstawiają swoją odpowiedź na forum klasy.

  4. Nauczyciel przedstawia uczniom nazwy rodzajowe kilku organizmów, np. z rzędu parzystokopytnych i trzech podrzędów (świniokształtne – dzik, przeżuwacze – jeleń, wielbłądokształtne – wielbłąd). Następnie prosi uczniów, aby w parach, korzystając z internetu, sporządzili klucz dychotomiczny pozwalający na zaklasyfikowanie podanych zwierząt. Po upływie określonego czasu chętne lub wybrane pary przedstawiają swoje propozycje klucza.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 4 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów:
    – Jakie są wady i zalety klucza dychotomicznego jako fenetycznej metody oznaczania organizmów?

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 3 oraz 5 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” do podsumowania lekcji.