Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RfvhaUM8f0m2Y
Przyporządkuj podanym poniżej hasłom odpowiadające im definicje. Takson Możliwe odpowiedzi: 1. Grupa organizmów podobnych pod względem pochodzenia i cech., 2. Podział na dwie części, wzajemnie się wykluczające i uzupełniające do całości., 3. Instrukcja wykonania danego zadania krok po kroku zawierająca odpowiedzi na wszystkie mogące pojawić się w jego trakcie pytania. Dychotomia Możliwe odpowiedzi: 1. Grupa organizmów podobnych pod względem pochodzenia i cech., 2. Podział na dwie części, wzajemnie się wykluczające i uzupełniające do całości., 3. Instrukcja wykonania danego zadania krok po kroku zawierająca odpowiedzi na wszystkie mogące pojawić się w jego trakcie pytania. Algorytm Możliwe odpowiedzi: 1. Grupa organizmów podobnych pod względem pochodzenia i cech., 2. Podział na dwie części, wzajemnie się wykluczające i uzupełniające do całości., 3. Instrukcja wykonania danego zadania krok po kroku zawierająca odpowiedzi na wszystkie mogące pojawić się w jego trakcie pytania.
1
Ćwiczenie 2
R8g5PWJcWEWw9
Uzupełnij tekst, wybierając prawidłowe sformułowania spośród podanych propozycji. Klucz do oznaczania organizmów to algorytmpojedyncze pytanie pozwalający rozpoznać roślinę lub zwierzęjedynie zwierzęta i zakwalifikować do odpowiedniego gatunku. Najprostszymi z nich są klucze dychotomicznepolitomiczne. Zawierają one pytania, na które istnieją dwietrzy odpowiedzi. Odpowiedzi te wzajemnie się uzupełniająwykluczają. Pytania w kluczach opierają się na podobieństwie w pochodzeniucechach zewnętrznych organizmów. Oficjalne klucze do oznaczania organizmów najczęściej wydawane są w formie książek i zeszytówplakatów i ilustracji. Mogą występować jako numeryczne lub graficzneopisowe lub tekstowe. Pierwsze z nich są znacznie popularniejsze, ich istotą jest podanie pytań i odpowiedzi w punktach. Klucze graficzneopisowe zawierają ilustracje i fotografie odpowiednich organizmów. Coraz częściej publikowane są również klucze elektronicznedrukowane graficzne.
1
Ćwiczenie 3
RYrDxoLIS6Hp6
Spośród podanych poniżej zaznacz wszystkie zalety klucza dychotomicznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Łatwość w tworzeniu i interpretacji., 2. Mogą go wykorzystywać zarówno specjaliści, jak i amatorzy., 3. Klasyfikacja niezależna od błędów obserwatora., 4. Podział organizmów zgodnie z obecnie najczęściej wykorzystywanym naturalnym systemem klasyfikacji., 5. Duża precyzyjność i małe ryzyko pomyłki., 6. Możliwość zastosowania do organizmów wcześniej nieznanych obserwatorowi.
2
Ćwiczenie 4
R1e732Rao1lHH
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Dobrze skonstruowany klucz dychotomiczny zawsze klasyfikuje zwierzę do odpowiedniej grupy, bez względu na doświadczenie i prawidłowość obserwacji osoby używającej go.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Klucz dychotomiczny to diagram w kształcie dendrogramu ukazujący schemat podobieństw między grupami organizmów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Klucz dychotomiczny jest metodą klasyfikacji organizmów opartą na ich podobieństwie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
2
Ćwiczenie 5

1

Ubarwienie grzbietu i kończyn rudawe, brzuch biały

Patrz punkt 2.

Ubarwienie grzbietu i kończyn ciemnobrunatne, brzuch ciemny

Patrz punkt 3.

2

Długość ogona zbliżona do połowy długości ciała, końcowa część czarna

Gronostaj europejski

Ogon krótki, jego długość mniejsza od połowy długości ciała, bez czarnego końca

Łasica pospolita

3

Całe futro ciemne, jedynie górne i dolne wargi białe

Norka europejska

Włosy wełniste jasne, wargi, skronie i końce uszu białe

patrz punkt 4.

4

Ubarwienie ciemnobrunatne, spód ciała i nogi czarne

Tchórz zwyczajny

Futro żółte z czarno‑brązowymi łapami i ogonem

Tchórz stepowy

R14wMWSXgdNya
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Andrey Giljov, James Lindsey, Malene Thyssen, Sue Cro, zoofanatic, Wikimedia Commons, Flickr, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
2
Ćwiczenie 5

1

Ubarwienie grzbietu i kończyn rudawe, brzuch biały

Patrz punkt 2.

Ubarwienie grzbietu i kończyn ciemnobrunatne, brzuch ciemny

Patrz punkt 3.

2

Długość ogona zbliżona do połowy długości ciała, końcowa część czarna

Gronostaj europejski

Ogon krótki, jego długość mniejsza od połowy długości ciała, bez czarnego końca

Łasica pospolita

3

Całe futro ciemne, jedynie górne i dolne wargi białe

Norka europejska

Włosy wełniste jasne, wargi, skronie i końce uszu białe

patrz punkt 4.

4

Ubarwienie ciemnobrunatne, spód ciała i nogi czarne

Tchórz zwyczajny

Futro żółte z czarno‑brązowymi łapami i ogonem

Tchórz stepowy

R1TurKvmG8tXR
Przeanalizuj klucz dychotomiczny do oznaczania gatunków z rodzaju łasic występujących w Polsce i przyporządkuj nazwy gatunkowe do opisów. element 1 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. Norka europejska, 2. Tchórz zwyczajny, 3. Łasica, 4. Tchórz stepowy, 5. Gronostaj zwyczajny element 2 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. Norka europejska, 2. Tchórz zwyczajny, 3. Łasica, 4. Tchórz stepowy, 5. Gronostaj zwyczajny element 3 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. Norka europejska, 2. Tchórz zwyczajny, 3. Łasica, 4. Tchórz stepowy, 5. Gronostaj zwyczajny element 4 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. Norka europejska, 2. Tchórz zwyczajny, 3. Łasica, 4. Tchórz stepowy, 5. Gronostaj zwyczajny element 5 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. Norka europejska, 2. Tchórz zwyczajny, 3. Łasica, 4. Tchórz stepowy, 5. Gronostaj zwyczajny
1
21
Ćwiczenie 6
RWfhOHiVcoCSB
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Stwórz klucz dychotomiczny do rozróżniania gatunków: krowa domowa, koza domowa, kura domowa, świnia domowa, indyk zwyczajny, koń domowy. Możesz wykorzystać pytania:

  • Czy ma długą, pozbawioną piór szyję?

  • Czy ma długą grzywę na całej długości szyi?

  • Czy porusza się na czterech kończynach?

  • Czy ma więcej niż metr wysokości?

  • Czy ma rogi?

RJZUXLBuzmTv5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7
R2W5PyhwxIkcO
Wilk szary (Canis lupus).
Źródło: Chris Muide, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1d2K6h5LPHjd
Jeleń szlachetny (Cervus elaphus).
Źródło: Mathias Bigge, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R19mtzTVUzwtd
Na podstawie przedstawionych zdjęć wymień przynajmniej 3 pytania, które mogą być użyte w kluczu dychotomicznym do odróżnienia od siebie organizmów widocznych na powyższych ilustracjach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1JkNkRqHiVHk
Młody lis polarny (Vulpes lagopus).
Źródło: Hinke/Sacilotto, Alaska Maritime National Wildlife Refuge (USFWS), Wikimedia Commons, domena publiczna.
RaHznponDQPlb
Lis polarny (Vulpes lagopus) w trakcie zmiany szaty.
Źródło: Longdistancer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R8euMp5NMGS1L
Dorosły lis polarny (Vulpes lagopus).
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.0.
R1H0o3iY3XFWX
Na podstawie przedstawionych poniżej ilustracji oceń prawidłowość stwierdzenia: „Dzięki precyzyjnie skonstruowanym pytaniom przy użyciu jednego klucza dychotomicznego uda się prawidłowo zakwalifikować wszystkie widoczne powyżej zwierzęta do przedstawicieli jednego gatunku”. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).