Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: Historia
Temat: Kwadratura koła, czyli spór arabsko‑izraelski o rządy nad Palestyną w latach 1945–1949
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny.
Uczeń:
3) wyjaśnia okoliczności utworzenia państwa Izrael i genezę konfliktu arabsko‑izraelskiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia proces ogłoszenia państwa Izrael;
omawia przebieg I wojny izraelsko‑arabskiej;
przedstawia możliwe sposoby rozwiązania konfliktu w Palestynie;
przedstawia przyczyny i skutki konfliktu palestyńskiego z różnych punktów widzenia – mocarstw światowych, Żydów i Arabów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,
analiza materiału źródłowego (porównawcza),
metaplan,
dyskusja.
Formy zajęć:
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
arkusze papieru,
telefon z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kwadratura koła, czyli spór arabsko‑izraelski o rządy nad Palestyną w latach 1945–1949”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem.
Faza realizacyjna:
Rekapitulacja. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie przypominają, jaki był status Palestyny w okresie międzywojennym oraz na jakie trudności natrafiły tam brytyjskie władze mandatowe. Prowadzący w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca, aby uczniowie zapoznali się z mapą interaktywną przedstawiającą Jerozolimę i wykonali polecenie 2: „Oceń z punktu widzenia Żydów, Arabów i chrześcijan decyzję ONZ z listopada 1947 r., aby Jerozolima stała się miastem podlegającym międzynarodowej kontroli. Czy postanowienie to było słuszne? Uzasadnij odpowiedź”. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat do analizy: „Czy Brytyjczycy słusznie wycofali się z Palestyny? W jaki sposób można było rozwiązać problem sporu izraelsko‑palestyńskiego?”. Uczniowie, w oparciu o tekst wprowadzenia do lekcji, analizują sytuację w Palestynie w maju 1948 r., przed Deklaracją niepodległości Izraela. Schemat powinien zawierać następujące elementy: „Jak jest?”, „Jak być powinno?”, „Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?” oraz „Możliwe rozwiązania”. Uczniowie w kilkuosobowych grupach (po cztery, pięć osób) prowadzą dyskusję między sobą i zapisują swoje spostrzeżenia oraz argumenty w odpowiednich miejscach schematu. Nauczyciel czuwa, aby dyskusja nie nabierała banalnego charakteru, a uczniowie nie prezentowali „fantastycznych” lub zbyt radykalnych propozycji.
Przedstawienie przez wybranych uczniów rezultatów prac w grupach. Uczniowie wspólnie z nauczycielem dyskutują nad mocnymi i słabymi stronami zaproponowanych rozwiązań. Nauczyciel prosi chętnych lub wybranych uczniów, by uzupełnili schemat wyświetlony na tablicy interaktywnej i utworzyli klasową wersje metaplanu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 i 7 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.
Nauczyciel prosi wybrane lub wskazane osoby o przedstawienie przebiegu konfliktu arabsko‑żydowskiego z punktu widzenia obu zwaśnionych stron.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8: „Do każdej fotografii zaproponuj minimum trzy pytania, które mogłyby się stać początkiem badań historycznych związanych z przedstawionymi na zdjęciach osobami i sytuacją, w jakiej się znalazły”.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 2016.
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
S.S. Montefiore, Jerozolima. Biografia, tłum, M. Antosiewicz, W. Jeżewski, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne:
Mapa interaktywna może zostać wykorzystana jako materiał do analizy poprzedzającej lekcję. Może też służyć uczniom do przygotowania prezentacji dotyczącej sytuacji Palestyny po II wojnie światowej.
Uwagi dla nauczyciela:
W opisie zarówno Irgunu jak i Hgany znajduje się określenie „stosowała metody terrorystyczne”, które ma taki sam sens jak opisanie w ten sam sposób działań AK czy tzw. Żołnierzy Wyklętych. Warto to uświadomić uczniom.