Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Erystyka. Dowodzenie!
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa, czym jest erystyka;
porządkuje swoją wiedzę o szkole elejskiej;
analizuje metody argumentacji na przykładzie paradoksów Zenona;
wyjaśnia, na czym opiera się erystyczny sposób dowodzenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Prosi wybranego ucznia o przeczytanie pytania znajdującego się na początku sekcji „Przeczytaj” : Zastanów się, czy wiesz, czym jest erystyka. Rozważ, na czym polega różnica pomiędzy nią a dialogiem, retoryką czy sofistyką. Rozpoczęcie dyskusji na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu. Po zakończeniu dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Odczytanie polecenia do multimedium: Przeanalizuj poniższą prezentację. Zapoznaj się z czterema poradoksami Zenona. Rozważ, czy wydają ci się logiczne i spójne. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia od 1 do 3. Następnie sprawdzają poprawność swoich odpowiedzi z wybraną parą uczniów.
Prowadzący zajęcia przydziela każdej parze ćwiczenie 4, 5, 6 lub 7. Następnie prosi uczniów, żeby wykonali zadanie. Wyniki pracy prezentowane są na forum klasy. W razie potrzeby nauczyciel lub pozostali uczniowie poprawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów, aby wykonali polecenie nr 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Indrzejczak A., Nowak M., Metoda logiki. Dedukcja, Łódź 2017.
Witkowska‑Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.