Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Mahomet i powstanie islamu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
V. Bizancjum i świat islamu. Uczeń:
2) wyjaśnia genezę islamu i charakteryzuje główne zasady tej religii;
3) przedstawia główne kierunki ekspansji arabskiej;
4) opisuje charakterystyczne cechy kultury arabskiej i rozpoznaje jej najważniejsze osiągnięcia.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Bizancjum i świat islamu. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) charakteryzuje etapy ekspansji Arabów i ocenia ich politykę wobec ludności podbitej;
3) wyjaśnia wpływ cywilizacji islamskiej na cywilizację łacińską i bizantyjską.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia, jak Arabowie zmienili układ sił w Europie i na Bliskim Wschodzie;

  • wyjaśnia, dlaczego islam tak szybko przyciągał nowych wiernych;

  • porówna arabską ekspansję z podbojami państwa rzymskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Mahomet i powstanie islamu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz omawia plan lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten sposób formułują oni obowiązujące ich kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej dotyczącej zaprezentowanej pracy.

  2. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel dzieli klasę na grupy do 4‑5 osób. Zapowiada, że za chwilę obejrzą film poświęcony powstaniu islamu i jego założeniom. Poleca, aby uczniowie wynotowywali najważniejsze ich zdaniem informacje. Uczniowie zapoznają się z nagraniem. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do polecenia nr 3 – przedstaw główne założenia islamu. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  3. W podobny sposób uczniowie pracują z drugim z filmów, analizując podboje arabskie. W grupach wykonują polecenie nr 4 (wyjaśniają, dlaczego islam tak szybko przyciągał nowych wiernych) oraz nr 5 (tłumaczą, dlaczego Arabom udało się stosunkowo szybko podbić tak wiele krajów, a także porównują ich ekspansję z podbojami państwa rzymskiego). Po ustalonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia słownie pracę uczniów, wskazują jej mocne i słabe strony.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska‑Bondaruk, Warszawa 1997.

R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012.

T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 1974.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy. Informacje zawarte w mapie i filmach mogą wykorzystać do przygotowania się do lekcji powtórkowej dotyczącej Bizancjum i świata islamu.