Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Mahomet i powstanie islamu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia, jak Arabowie zmienili układ sił w Europie i na Bliskim Wschodzie;
wyjaśnia, dlaczego islam tak szybko przyciągał nowych wiernych;
porówna arabską ekspansję z podbojami państwa rzymskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Mahomet i powstanie islamu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz omawia plan lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? W ten sposób formułują oni obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej dotyczącej zaprezentowanej pracy.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel dzieli klasę na grupy do 4‑5 osób. Zapowiada, że za chwilę obejrzą film poświęcony powstaniu islamu i jego założeniom. Poleca, aby uczniowie wynotowywali najważniejsze ich zdaniem informacje. Uczniowie zapoznają się z nagraniem. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do polecenia nr 3 – przedstaw główne założenia islamu. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
W podobny sposób uczniowie pracują z drugim z filmów, analizując podboje arabskie. W grupach wykonują polecenie nr 4 (wyjaśniają, dlaczego islam tak szybko przyciągał nowych wiernych) oraz nr 5 (tłumaczą, dlaczego Arabom udało się stosunkowo szybko podbić tak wiele krajów, a także porównują ich ekspansję z podbojami państwa rzymskiego). Po ustalonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Prowadzący omawia przebieg zajęć i ocenia słownie pracę uczniów, wskazują jej mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wiek V‑XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska‑Bondaruk, Warszawa 1997.
R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012.
T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 1974.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy. Informacje zawarte w mapie i filmach mogą wykorzystać do przygotowania się do lekcji powtórkowej dotyczącej Bizancjum i świata islamu.