Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1DdKxnp2
Film nawiązujący do Mahometa i powstania islamu.
Oceń rolę Mahometa w kształtowaniu się islamu.
Przedstaw główne założenia islamu.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1DdKxnp2
Film nawiązujący do rozwoju islamu i podbojów arabskich.
Wyjaśnij, dlaczego islam tak szybko przyciągał nowych wiernych. Co czyniło tę religię atrakcyjną?
Wyjaśnij, dlaczego Arabom udało się stosunkowo szybko podbić tak wiele krajów. Porównaj ich ekspansję z podbojami państwa rzymskiego.
Przeanalizuj poniższe ilustracje i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisami ilustracji i wykonaj polecenia.
Ilustracja A

Ilustracja B

Ilustracja C

Ilustracja D

Zapoznaj się z fragmentem tekstu źródłowego oraz mapą. Rozstrzygnij, czy istnieje związek między zacytowanym fragmentem a sytuacją ukazaną na mapie, a następnie uzasadnij odpowiedź.
Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniówIstnieje podanie, że ktoś zagadnął Mohameda: “Wskaż mi, proroku, czyn, który by był równy wojnie świętej!” - “Nie znajduję takiego”, odparł prorok, po czym dodał: “Czy potrafisz, kiedy wojownicy wyruszą w pole, wejść do meczetu i stać tam, a nie upaść ze znużenia, i pościć, a nie złamać postu [dopóki tamci nie powrócą]”. Na to pytający: “A któż by tego dokazał?!” [...] Prorok powiedział: “Kto walczy na drodze bożej - a bóg najlepiej wie, kto walczy na jego drodze - jest jak ten, co pości, stoi, korzy się, bije pokłony i upada na twarz”. Powiedział też prorok: “Kto godzi się na Allaha jako pana i na Islam jako religię i na Mohammeda jako proroka, temu się należy raj”. [...] Prorok dodał: “Jest jeszcze co innego, przez co Allah wywyższa swego sługę o sto stopni tak odległych od siebie, jak niebo i ziemia”. - “I cóż to takiego, proroku”? - “Wojna święta”!
Źródło: Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S. B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 24.
