Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Grupa Wyszehradzka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
19) przedstawia cele form współpracy regionalnej, w tym inicjatyw międzynarodowych, w których uczestniczy Rzeczpospolita Polska (np. Grupa Wyszehradzka, Trójkąt Weimarski).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia genezę Grupy Wyszehradzkiej;
charakteryzuje cele Grupy Wyszehradzkiej;
rozważa znaczenie Grupy Wyszehradzkiej w polityce europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Burza mózgów. Uczniowie podają wszelkie informacje nt. Grupy Wyszehradzkiej, jakie znają z mediów lub lekcji historii. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.
2. Dyskusja: rola Czech, Słowacji i Węgier w polskiej polityce zagranicznej.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z animacją, a następnie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–2 z sekcji „Sprawdź się”. W razie wątpliwości co do poprawności rozwiązań, nauczyciel wyjaśnia je uczniom na forum klasy.
2. Uczniowie dzielą się na sześć grup. W każdej z nich rozwiązują na kartce ćwiczenia interaktywne 3–8 z sekcji „Sprawdź się”. Po rozwiązaniu każdego zadania przekazują (podpisaną wymyśloną nazwą grupy) kartkę z rozwiązaniem do sprawdzenia innej grupie. Zespoły oceniają rozwiązania zadań w skali trzypunktowej:
1 – rozwiązanie niepoprawne;
2 – rozwiązanie częściowo poprawne;
3 – rozwiązanie w pełni poprawne.
3. Nauczyciel zbiera kartki ze sprawdzonymi rozwiązaniami i weryfikuje ich poprawność oraz podsumowuje punkty uzyskane przez każdą z grup po rozwiązaniu wszystkich zadań. Punkty zebrane przez grupy mogą być podstawą oceny pracy uczniów podczas lekcji.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja: „Czy Polska powinna przywiązywać większą wagę do relacji z państwami Grupy Wyszehradzkiej?”.
Praca domowa:
Poszukaj informacji nt. projektów finansowanych ze środków Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, wybierz jeden z nich i opisz, na czym polegał oraz w jaki sposób realizował cele współpracy wyszehradzkiej.
Materiały pomocnicze:
Mateusz Kucharczyk, Polska prezydencja w Grupie Wyszehradzkiej. Priorytetem tylko unijny budżet i Fundusz Odbudowy?, euractiv.pl.
Deklaracja o współpracy Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Węgierskiej w dążeniu do integracji europejskiej, visegradgroup.eu.
Anna Czyż, Współpraca regionalna państw Grupy Wyszehradzkiej. Doświadczenia i perspektywy, Katowice 2018.
Oľga Gyarfášová, Grigorij Mesežnikov, Kluczowe ustalenia – 25 lat V4 w oczach opinii publicznej, visegradgroup.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów jako inspiracja do stworzenia prezentacji na temat działalności Grupy Wyszehradzkiej.