Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Grupa Wyszehradzka

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

19) przedstawia cele form współpracy regionalnej, w tym inicjatyw międzynarodowych, w których uczestniczy Rzeczpospolita Polska (np. Grupa Wyszehradzka, Trójkąt Weimarski).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia genezę Grupy Wyszehradzkiej;

  • charakteryzuje cele Grupy Wyszehradzkiej;

  • rozważa znaczenie Grupy Wyszehradzkiej w polityce europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Burza mózgów. Uczniowie podają wszelkie informacje nt. Grupy Wyszehradzkiej, jakie znają z mediów lub lekcji historii. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.

2. Dyskusja: rola Czech, Słowacji i Węgier w polskiej polityce zagranicznej.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z animacją, a następnie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1–2 z sekcji „Sprawdź się”. W razie wątpliwości co do poprawności rozwiązań, nauczyciel wyjaśnia je uczniom na forum klasy.

2. Uczniowie dzielą się na sześć grup. W każdej z nich rozwiązują na kartce ćwiczenia interaktywne 3–8 z sekcji „Sprawdź się”. Po rozwiązaniu każdego zadania przekazują (podpisaną wymyśloną nazwą grupy) kartkę z rozwiązaniem do sprawdzenia innej grupie. Zespoły oceniają rozwiązania zadań w skali trzypunktowej:

  • 1 – rozwiązanie niepoprawne;

  • 2 – rozwiązanie częściowo poprawne;

  • 3 – rozwiązanie w pełni poprawne.

3. Nauczyciel zbiera kartki ze sprawdzonymi rozwiązaniami i weryfikuje ich poprawność oraz podsumowuje punkty uzyskane przez każdą z grup po rozwiązaniu wszystkich zadań. Punkty zebrane przez grupy mogą być podstawą oceny pracy uczniów podczas lekcji.

Faza podsumowująca

1. Dyskusja: „Czy Polska powinna przywiązywać większą wagę do relacji z państwami Grupy Wyszehradzkiej?”.

Praca domowa:

Poszukaj informacji nt. projektów finansowanych ze środków Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego, wybierz jeden z nich i opisz, na czym polegał oraz w jaki sposób realizował cele współpracy wyszehradzkiej.

Materiały pomocnicze:

Mateusz Kucharczyk, Polska prezydencja w Grupie Wyszehradzkiej. Priorytetem tylko unijny budżet i Fundusz Odbudowy?, euractiv.pl.

Deklaracja o współpracy Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Węgierskiej w dążeniu do integracji europejskiej, visegradgroup.eu.

Anna Czyż, Współpraca regionalna państw Grupy Wyszehradzkiej. Doświadczenia i perspektywy, Katowice 2018.

Oľga Gyarfášová, Grigorij MesežnikovKluczowe ustalenia – 25 lat V4 w oczach opinii publicznej, visegradgroup.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów jako inspiracja do stworzenia prezentacji na temat działalności Grupy Wyszehradzkiej.