Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Barbarzyńcy – nowi dzicy z pokolenia „bruLionu”. O poetyce „bruLionu” na przykładzie poezji Marcina Świetlickiego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia przedstawicieli grupy poetyckiej skupionej wokół „bruLionu”,
omawia cechy twórczości poetów „bruLionu”,
charakteryzuje poezję, którą krytykuje podmiot liryczny w wierszu Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży Marcina Świetlickeigo,
udowadnia, że wiersz Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży wpisuje się w poetykę „bruLionu”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Barbarzyńcy – nowi dzicy z pokolenia „bruLionu”. O poetyce „bruLionu” na przykładzie poezji Marcina Świetlickiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 1 i 2 w sekcji „Sprawdź się”.
Zainteresowane osoby przygotowują prezentację muzyczną złożoną z utworów Marcina Świetlickiego i grupy „Świetliki”. Można zaproponować, by wśród prezentowanych utworów znalazła się, przewrotnie, piosenka Filandia z płyty Las Putas Melancolicas Y Exclusivas, która stanowi zaprzeczenie programu poetyckiego „barbarzyńców” i Świetlickiego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja rozpoczyna się od muzycznej prezentacji twórczości Świetlików przygotowanej przez uczniów. Nauczyciel prosi, by słuchacze zwrócili uwagę zwłaszcza na warstwę tekstową utworów. Pyta o ich wrażenia. Ocenia pracę dodatkową autorów prezentacji.
Nauczyciel pyta: jaka jest według Was rola poezji? Czy opowiadacie się raczej za postulatami „klasyków” czy „barbarzyńców”? Uczniowie dyskutują, wykorzystując informacje z e‑materiału.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z poleceniem 1 z sekcji „Audiobook”, a następnie odtwarza nagranie. Uczestnicy zajęć, słuchając, notują ważne informacje potrzebne do wykonania polecenia.
W drugiej części tej fazy lekcji uczniowie, pracując w parach, wykonują ćwiczenia związane z interpretacją wiersza Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży (sekcja „Sprawdź się”, ćw. 4–8).
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Porównaj pod względem zawartych w nich koncepcji poezji dwa wiersze Marcina Świetlickiego: Specyficzna odmiana literatury dla młodzieży oraz Dla Jana Polkowskiego
Materiały pomocnicze:
Maria Cyranowicz, Czas bruLionu, czas Kultury, Teksty Drugie 1998/5.
płyta Las Putas Melancolicas Y Exclusivas, Świetliki, 2005.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.